Daan Dijk vormde samen met Esther Blom (WNF), Arjen Hoekstra (Water Footprint Network) en Ron Bohlmeijer (Heineken) de inspirerende rij sprekers dat de ruim veertig deelnemers uit de industrie, financiële instellingen en NGO’s toesprak over water en de betekenis voor industrieën. De hoge opkomst toont aan dat veel bedrijven bewust bezig zijn met water als grondstof voor hun bedrijfsvoering. Onder de deelnemers bevonden zich multinationals als AkzoNobel, DSM, ING, Canon, ASML, Philips en Sara Lee.
Esther Blom van het WNF zette de urgentie neer van duurzaam watergebruik voor kwetsbare stroomgebieden in de wereld. Ze kondigde aan dat het WWF samen met de Duitse DEG Bank eind maart een Water Risk Filter zal vrijgeven. Daarmee zijn risicogebieden als gevolg van waterverbruik snel te identificeren.
Arjen Hoekstra van het WFN gaf een inhoudelijke toelichting op de water footprintmethodiek en hoe deze toepasbaar is voor bedrijven. Op korte termijn komt een nieuwe rekentool beschikbaar waarmee bedrijven zelf snel inzicht krijgen in hun waterverbruik.
Ron Bohlmeijer van Heineken presenteerde de resultaten van een waterfootprintstudie die samen met DHV is uitgevoerd in 2010. Aan de hand van twee casestudies voor brouwerijen in Slowakije en Egypte lichtte Bohlmeijer zijn nieuwe inzichten toe.