Rank a Brand is een organisatie zonder winstoogmerk, die merken op duurzaamheid beoordeelt aan de hand van verschillende criteria. De scores van ruim 600 populaire merken op klimaat, milieu en eerlijke arbeid staan online en zijn tijdens het winkelen makkelijk te checken met de mobiele app. Maandelijks raadplegen zo’n 35.000 consumenten de duurzame ranglijsten.

100 merken naar duurzaamheid
Rank a Brand werkt aantoonbaar aan een steeds duurzamere winkelstraat, maar de organisatie wil haar invloed verstevigen met een crowdfunding campagne. Oprichter Niels Oskam: “We zijn een organisatie zonder winstoogmerk en we willen zo min mogelijk leunen op subsidies. Het is een sterk signaal als je werk direct wordt gedragen door je aanhang. Om op volle kracht ons werk te doen hebben we nu hard steun nodig. Met het doelbedrag van 10.000 euro kunnen we zeker 100 merken een jaar lang achter de broek zitten.”

Een tegenprestatie voor elke inleg
Rank a Brand zet haar duurzame ranglijsten gratis online. Om iets extra’s te bieden aan de investeerders stellen de koplopers uit de duurzame ranglijsten kortingen en waardebonnen beschikbaar. Merken die de actie steunen zijn H&M, La Place, MudJeans, Pants to Poverty en het magazine The Optimist. Daar doet Rank a Brand zelf nog een online reader met duurzame shopping tips bovenop, en een exclusief webinar over duurzame trends van oprichter Niels Oskam.

Interessant voor bedrijven
Ook bedrijven en organisaties kunnen de actie steunen in ruil voor mooie tegenprestaties. Rank a Brand laat met behulp van een quickscan zien hoe een bedrijf over duurzaamheid communiceert en hoe zij dit kunnen verbeteren. Ook geeft Rank a Brand oprichter Niels Oskam een trendpresentatie over duurzaamheid. In alle pakketten voor organisaties zit ook de mogelijkheid tot linkbuilding. Kijk voor alle pakketten op www.oneplanetcrowd.nl/project/rankabrand.

Oneplenetcrowd.nl
Crowdfunding is in opkomst bij organisaties die een ‘goed doel’ nastreven. Zo is via Oneplanetcrowd de Kraanwater app met crowdfunding gefinancierd, net als de zonne-led-lamp Waka Waka waarvoor ruim 2 ton werd opgehaald. Maarten de Jong van oneplanetcrowd: “Onze succesformule is dat men een groeiende onderneming kan steunen en daar aantrekkelijke tegenprestaties voor terug krijgt. Zo kan iedere consument optreden als investeerder en duurzame innovatie mogelijk maken.”