Het bedrijf Waste2Wear, dat textiel maakt van gerecyclede PET-flessen, lanceert samen met zes grote modemerken – waaronder Wehkamp, Claudia Sträter en Oilily – herfst/wintercollecties van 100% gerecycled materiaal. In totaal zijn ruim 2.000.000 plastic flessen gerecycled tot uiteenlopende textielproducten: van jassen en jurken tot bekleding van kinderwagens. De collecties zijn vanaf half augustus verkrijgbaar in Nederland en België. De nieuwe collecties zijn onderdeel van het WASTE2WEAR | Ocean Plastic Project. Dit project is een samenwerking tussen Chinese en Nederlandse universiteiten, bedrijven, en ngo’s om de plastic soep aan te pakken.

Monique Maissan, CEO Waste2Wear: “De mode-industrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Om écht impact te maken, moeten we de handen ineenslaan met grote spelers én transparant zijn over het productieproces. Deze samenwerking is een stap in de goede richting.” Maar daarmee is de textielindustrie er nog niet, geeft Maissan toe. Waste2Wear wil de industrie inspireren door te laten zien dat je van plastic afval ook iets moois kunt maken. Zo daagt het bedrijf de textielsector uit om koploper te worden in de strijd tegen plastic afval.

Duurzaam textiel uit de oceaan

Vanaf half augustus zijn de nieuwe collecties met dameskleding, outdoorkleding, kinderjassen en tassen van Claudia Sträter, Promiss, Expresso, Steps, Wehkamp en Oilily verkrijgbaar. De kinderwagen van Joolz wordt in 2019 gelanceerd. De variatie in stoffen is groot, het gaat in totaal om ruim 100.000 items die zijn gemaakt van RPET (gereycled polyester). Van dit plastic is 30% uit de oceaan gevist en 70% van vuilstortplaatsen gehaald om zo te voorkomen dat het in de oceaan belandt. De stoffen zijn duurzaam, 100% gerecycled en milieuvriendelijk. Alle Waste2Wear I Ocean Plastic Project-producten zijn te herkennen aan de Waste2Wear-tag waarop niet alleen staat hoeveel plastic flessen zijn verwerkt in één product, maar ook hoeveel minder water, CO2 uitstoot en energie er nodig was om de RPET-stof te maken, in vergelijking met niet-duurzaam polyester.

Blouse van Expresso

Maissan: “De plasticvervuiling van oceanen is een actueel onderwerp. Wij zijn al meer dan tien jaar bezig met de aanpak van dit probleem en zijn gespecialiseerd in het verwerken van gerecycled plastic. Met de nieuwe collecties van onze samenwerkingspartners in Nederland en België helpen we hen niet alleen om groener te opereren maar faciliteren we ook de consument om een steentje bij te dragen aan het oplossen van dit probleem.”

Waste2wear I Ocean Plastic Project

Het hoofdkantoor van Waste2Wear staat in China, de grootste vervuiler op het gebied van plastic.
Dit project is een initiatief van Waste2Wear en partners, en wordt gesteund door het Nederlandse consulaat in Shanghai. De voornaamste doelen zijn onderzoeken wat voor een soort afval in het water terechtkomt, recyclen wat uit de oceaan en van de kust wordt gehaald en de schadelijke materialen vervangen.

Maissan: “We willen de hele keten van zwerfafval – van begin tot eind – identificeren, reduceren en recyclen. Daarvoor is de samenwerking tussen de Nederlandse bedrijven, Chinese NGO’s, de Donghua University en de TU Delft essentieel. De universiteiten helpen onder andere met onderzoek naar het soort afval en naar duurzame vervangers voor het plastic. Natuurlijk zouden we met zijn allen moeten voorkomen dat het plastic in zee terechtkomt, of beter nog: dat het plastic überhaupt wordt geproduceerd. Maar daarvoor is óók een mentaliteitsverandering bij de consument nodig. Voorlopig proberen we om van het bestaande zwerfafval mooie producten te maken.”

Over Waste2Wear

Waste2Wear (2007) is opgericht door de Nederlandse textiel engineer Monique Maissan. Inmiddels is het bedrijf actief in 9 landen en heeft het meer dan 100 medewerkers. Waste2Wear creëert van ‘post consumer’ plastic op een unieke en innovatieve manier 100% gerecyclede en milieuvriendelijke stoffen. Waste2Wear heeft vaste partners in de hele keten en kan absolute transparantie garanderen. Het bedrijf werkt onder meer samen met Wehkamp, National Geographic, Cookie company, Claudia Sträter, Unilever en Joolz.