Uit nieuw onderzoek blijkt dat er nog meer microplastics in nog meer verzorgingsproducten zitten dan aanvankelijk werd gedacht. Hierdoor is het voor de consument onmogelijk geworden om voor werkelijk plasticvrije cosmetica te kiezen. De Plastic Soup Foundation start daarom een nieuwe campagne, ‘Look for the Zero’, en daagt middels een keurmerk cosmeticabedrijven uit om producten te maken zonder plastics.

Het is al langer bekend dat cosmeticabedrijven kleine plastic bolletjes toevoegen aan hun producten als scrub of glitter. Deze microplastics spoelen met het afvalwater weg en kunnen niet uit ons rioolwater worden gefilterd, waardoor ze bijdragen aan de plastic soep. Onder druk van de campagne Beat the Microbead hebben de meeste bedrijven aangekondigd microplastics vrijwillig uit te faseren. Consumenten over de hele wereld kunnen door middel van een app verzorgingsproducten scannen om te zien of het product polypropylene (PP), polyethylene (PE), polyethylene terephthalate (PET), nylon of Poly(methyl) methacrylate (PMMA) bevat, de meest voorkomende soorten microplastics.

Het probleem blijkt nu echter veel groter te zijn. Recent onderzoek van milieuonderzoeker Heather Leslie van het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) toont aan dat er niet enkele, maar tientallen microplastics in verzorgingsproducten zijn verwerkt. Deze synthetische polymeren vervullen allerlei functies om de cosmetica de gewenste eigenschappen te geven. Zo worden de voor het oog onzichtbare plastic bolletjes, vaak kleiner dan 1 millimeter, onder meer gebruikt als verdikkingsmiddel of om een geurstof beter vast te houden. Denk hierbij aan producten als deodorant, zeep, dagcrème, lipgloss en mascara.

Daarom start de Plastic Soup Foundation komend voorjaar met de nieuwe campagne ‘Look for the Zero’, welke ondersteund wordt door 62 organisaties uit 31 landen evenals door de UNEP (United Nations Environmental Program). Met de campagne worden cosmeticabedrijven uitgedaagd om cosmetica te maken zonder plastics. Als dit het geval is en hun producten na onderzoek geen plastics bevatten, krijgen zij een keurmerk (de Zero), zodat de consument gemakkelijk kan kiezen tussen cosmetica met en zonder plastics.

Quote
“De resultaten van het nieuwe onderzoek zijn schokkend. Dat er veel meer combinaties van plastic worden gebruikt in veel meer cosmeticaproducten kan niet goed zijn voor je huid, laat staan voor het milieu. Europeanen alleen al spoelen bij het tandenpoetsen 74.000 kilo plastic per dag door het rioolputje. Met de Look for the Zero-keurmerkcampagne willen we een nieuwe koers varen en het gebruik van microplastics terugbrengen naar Zero”, zegt Maria Westerbos, directeur van de Plastic Soup Foundation.

Over Plastic Soup Foundation

De Plastic Soup Foundation (PSF) wil nationaal en internationaal een halt toeroepen aan de toenemende verontreiniging van de oceanen met plastics. De PSF wil bovendien bevorderen dat in de toekomst niet nog meer plastic in zee terecht komt. In 2013 kwam Maria Westerbos, directeur van de PSF, als nieuwkomer binnen in de Duurzame Top 100 van Trouw op nummer 20. Kijk voor meer informatie op: http://plasticsoupfoundation.org/

Dit jaar won de Beat the Microbead-campagne twee prijzen:

– De Dutch PR-Award
– ‘De Onderscheiding’ voor inspirerende initiatieven die het verschil maken