Ruim vier op de tien ouders verwachten in aanloop naar Sinterklaas tweedehands speelgoed te kopen voor hun kind(eren) (42%). Dat is zeven procent meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit extern onderzoek van PanelWizard in opdracht van Marktplaats. Op Marktplaats werd de speelgoedcategorie in november ruim 36 miljoen keer bekeken. In dezelfde periode vorig jaar lag dat aantal op zo’n 40 miljoen.

Het handelsplatform ziet dat steeds meer Nederlanders belang hechten aan circulariteit. Maaike Veeling, woordvoerder van Marktplaats: “De goedheiligman weet zijn weg naar de kringloopwinkel, ruil gelegenheden of online platforms steeds beter te vinden. Dat is een ontwikkeling die we toejuichen, maar de cijfers laten zien dat er nog een wereld te winnen valt. Dat inspireert en stimuleert ons de dialoog over ‘tweedehands’ voort te zetten. Rome is ook niet in een dag gebouwd.”

In de top 10 meest gezochte Sinterklaascadeaus vinden we Barbie, een poppenhuis en de stapelstenen van Stapelstein terug. Het houten speelgoed en klassiekers als Lego en Duplo, het zogeheten waardevaste speelgoed, blijven het dit jaar weer goed doen op het platform. De snelst stijgende zoekwoorden in november ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar zijn onder andere ‘Crafty Ponies’, ‘Peg dolls’ en ‘Coblo’.

Top 10 populairste Sinterklaascadeaus (in categorie speelgoed)

  1. Lego
  2. Barbie
  3. Duplo
  4. Playmobil
  5. Poppenhuis
  6. Stapelstein
  7. Kapla
  8. Ikea keukentje (Duktig)
  9. Connetix
  10. Paw Patrol

Top 10 snelst stijgende zoekwoorden in november 2023 t.o.v. november 2022 (in categorie speelgoed)

  1. Duplo (trein)
  2. Crafty Ponies
  3. Super Mario 3D All Stars
  4. Paw Patrol (uitkijktoren)
  5. Scalextric (racebaan)
  6. Peg dolls
  7. Coblo (magnetische bouwstenen)
  8. Petite Amélie (houten poppenhuis)
  9. Dematons’ sinterklaasboek
  10. VTech (Toet Toet Auto’s)

Gemiddeld acht cadeaus in zak van Sinterklaas

Een kind kreeg vorig jaar van Sinterklaas gemiddeld acht speelgoed cadeaus. Het budget dat ouders dit jaar reserveren voor de aanschaf van speelgoed cadeaus voor Sinterklaas voor hun kinderen is met 76 euro nagenoeg gelijk aan het jaarlijkse gemiddelde van 78 euro. Ouders die dit jaar tweedehands speelgoed cadeau geven voor Sinterklaas verwachten dat 36% van de presentjes die ze kinderen geven tweedehands is.

De redenen die respondenten aanvoeren voor de keuze van tweedehands in plaats van nieuw, zijn divers. De meest genoemde redenen zijn:

  • Alle aankopen hoeven niet altijd nieuw te zijn. Tweedehands kan ook echt als ‘nieuw’ ervaren worden (55%);
  • Het heeft nog steeds voldoende kwaliteit/waarde (55%);
  • Mijn kind(eren) ziet/zien het verschil niet. Ze zijn even blij met gebruikt speelgoed (54%).

Ouders die niet/minder kiezen voor tweedehands speelgoed noemen hiervoor het vaakst als reden dat ze voldoende geld hebben voor nieuw speelgoed (43%).

Hardnekkige vooroordelen

“Een zak met alleen maar gloednieuwe cadeaus is niet meer van deze tijd. De duurzame koers is bij veel Nederlanders ingezet, maar er is winst te behalen als het gaat om vooroordelen rond tweedehands speelgoed”, zegt Maaike Veeling. Uit onderzoek komt naar voren dat een deel van de ouders tweedehands speelgoed links laat liggen vanuit hygiënisch oogpunt (36%). Een deel kan (ook) nog niet wennen aan het idee om tweedehands speelgoed cadeau te geven (27%) en/of een klein deel doet het niet vanwege schaamte (8%).

Speelgoed gaat veel langer mee dan één kindertijd

Veeling: Uit onderzoek blijkt dat bijna één op de vijf van de ouders aangeeft het overbodige speelgoed weg te gooien, zo’n 18%. Dat is een gemiste kans. We weten dat een kind gemiddeld 92 speelgoeditems heeft, een kwart daarvan wordt niet meer gebruikt. Dat hoeft zeker niet weg. Het is speelgoed waar we andere kinderen juist blij mee kunnen maken.”

Marktplaats hoopt (groot)ouders en verzorgers te inspireren om de levensduur van speelgoed te laten inzien. “Speelgoed gaat veel langer mee dan één kindertijd. Kijk naar speelgoed door de ogen van een kind. Tweedehands doet namelijk geen afbreuk aan het speelplezier van kinderen”, vult Maaike Veeling aan.

Over het externe onderzoek

PanelWizard stelde 1040 ouders vragen over consumptiegedrag en tweedehands speelgoed in aanloop naar Sinterklaas. Het gaat om ouders in Nederland met kind/kinderen van 0 tot en met 9 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd conform de richtlijnen van ISO 20252 (marktonderzoek).