Studio Anneloes heeft het B Corp-certificaat behaald. Daarmee sluit het Nederlandse modemerk zich aan bij een internationale beweging van bedrijven die streven naar een inclusieve, eerlijke en duurzame economie. De lat ligt hoog: organisaties worden beoordeeld op hun prestaties in vijf domeinen en moeten daarbij minimaal 80 van de 200 punten behalen. Met een score van 104,5 punten heeft Studio Anneloes het minimum aantal punten ruimschoots gehaald.
Vanaf de oprichting heeft Studio Anneloes ingezet op lokaal produceren, efficiënt omgaan met grondstoffen en het bouwen aan een circulair model onder de principes Made to Wear, Made to Care en Made to Last. CEO Jurriaan van ’t Hoff: “Met B Corp zetten we een volgende, logische stap. Een officiële bevestiging dat we ondernemen met verantwoordelijkheid. Dat we durven verbeteren. En dat we blijven bouwen aan een eerlijke(re) mode-industrie.”
Hoe behaal je een B Corp-certificaat?
De certificering vereist een uitgebreide evaluatie van vijf pijlers: bestuur, medewerkers, milieu, maatschappij en klanten. Een belangrijk onderdeel was het aanpassen van de statuten van Studio Anneloes, waarmee zij formeel vastleggen dat winst hand in hand gaat met positieve impact.
De score van 104,5 plaatst Studio Anneloes in de top van Nederlandse en internationale B Corp-performers, zeker binnen de modebranche. B Corp beoordeelt bedrijven elke drie jaar opnieuw, zodat vooruitgang kan worden gemeten. Dat houdt Studio Anneloes scherp en geeft houvast en commitment om verder te gaan.
Vooruitkijken met ambitie
De komende jaren richt Studio Anneloes zich op verdere verduurzaming van haar keten, het uitbreiden van Retravel – het platform voor tweedehands kleding – en het verder ontwikkelen van het Digitaal Product Paspoort dat transparantie richting consumenten bevordert. “We geloven in vooruitgang boven perfectie. Samen met onze partners en klanten blijven we bouwen aan een betere mode-industrie.”
Bron: Studio Anneloes
