In een sector die lange tijd werd gedomineerd door prijs en volume, laat de Amsterdamse scale-up Nedstar zien dat bedrijven kunnen groeien zonder duurzaamheid en ethiek uit het oog te verliezen. EcoVadis, een toonaangevende beoordelaar van duurzame bedrijfspraktijken, kende Nedstar onlangs een Zilveren Medaille toe. Daarmee behoort het bedrijf tot de top 10 procent wereldwijd op het gebied van duurzaam, ethisch en sociaal verantwoord ondernemen. Nedstar is een wereldwijde sourcingpartner die gespecialiseerd is in bulk sterke drank en ethanol voor toepassingen in de levensmiddelen- en non-foodsector.

Juist in een industrie waar impact ondernemen niet vooropstaat, is dit opvallend. Voor Nedstar is de erkenning een belangrijke mijlpaal. Het geeft het team de energie om de lat verder te blijven leggen en zendt een duidelijk signaal uit aan de industrie dat duurzaam ondernemen de weg vooruit is.

Duurzaamheid vanaf dag één

Voor medeoprichter Steven van Wassenaer bevestigt de erkenning van EcoVadis het pad dat Nedstar sinds de oprichting in 2018 bewandelt. “Het laat zien dat je in deze industrie succesvol kunt zijn terwijl je trouw blijft aan waarden rondom duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid.”

Waar gevestigde spelers duurzaamheid vaak zien als een toevoeging, integreerde Nedstar dit vanaf het begin in het bedrijfsmodel. Het bedrijf selecteert partners die dezelfde sociale en ecologische standaarden hanteren, verscheept in bulk om uitstoot te verminderen en investeert in lokale productie in opkomende markten om banen en kansen te creëren.

Ook heeft Nedstar samen met Tree Nation inmiddels meer dan 100.000 bomen geplant. Dat is genoeg om zo’n 130 voetbalvelden te bedekken. Deze acties staan niet op zichzelf, maar maken deel uit van een bredere ESG-strategie waarover het bedrijf vanaf 2026 publiekelijk wil gaan rapporteren.

Jong en wendbaar

De omvang en de jonge leeftijd van Nedstar bleken een groot voordeel. Zonder de ballast van verouderde systemen of ingesleten gewoontes kon het bedrijf dingen anders aanpakken. Reststromen die vroeger als afval werden verbrand, krijgen nu een nieuwe bestemming. Supply chains worden transparanter en bij transport wordt niet alleen naar kosten gekeken, maar ook naar uitstoot.

“Voor ons gaat het niet alleen om enkele doorbraken, maar om een andere manier van denken,” legt Van Wassenaer uit. Die manier van denken begint zich te verspreiden: Veel grotere concurrenten onderzoeken duurzame producten, starten compensatieprojecten en herzien hun toeleveringsketens. Dat helpt Nedstar ook weer om ook weer een volgende stap te kunnen zetten. We zien het als positief dat onze veel grotere concurrenten onze stappen volgen.

Groei zonder compromis

Uitbreiding naar meer dan 75 landen in zeven jaar bracht de nodige uitdagingen met zich mee. Elke nieuwe markt betekent navigeren tussen verschillende regels, culturen en logistieke omstandigheden. Voor Nedstar was de uitdaging om snel te groeien zonder de eigen waarden uit het oog te verliezen.

Door ESG te verankeren in de bedrijfsstrategie heeft het bedrijf ervoor gezorgd dat groei en verantwoordelijkheid hand in hand gaan. Echte impact, aldus Van Wassenaer, is alleen duurzaam als die werkt voor het bedrijf, de planeet én de mensen.

Nieuwe kansen benutten

De wereld van handel en logistiek verandert snel en Nedstar wil daarin voorop blijven lopen. De komende jaren zullen in het teken staan van internationale groei met behoud van wendbaarheid, de uitbreiding van duurzame producten en het slimmer en efficiënter maken van toeleveringsketens.

Nedstar wil blijven bewijzen dat groei en verantwoordelijkheid samen kunnen gaan en een voorbeeld blijven binnen de sector.