Steeds meer Nederlandse bedrijven stappen over op elektrische voertuigen, maar de aangekondigde fiscale maatregelen rondom zakelijke mobiliteit kunnen deze ontwikkeling vertragen. Uit een recente peiling van leasemaatschappij Ayvens onder haar klanten blijkt dat 47% van de bedrijven elektrisch vervoer overweegt, of daar al op overgestapt is. Tegelijkertijd overweegt ongeveer 15% van de werkgevers over te stappen op een mobiliteitsbudget of kilometervergoeding in het geval de aangekondigde pseudo-eindheffing voor bedrijven doorgang vindt.  

Zakelijke markt als motor achter elektrisch rijden

De zakelijke markt heeft de afgelopen jaren een cruciale rol gespeeld in de overstap naar elektrisch rijden. Werkgevers stimuleerden medewerkers actief om voor elektrisch auto’s te kiezen, mede dankzij de gunstige bijtellingsregels. “Elektrificatie wordt tot nu toe vooral door werkgevers aangedreven,” zegt Robert Jan Eikelenboom, Commerce Director bij Ayvens in Nederland. “Zonder de stimulans van de werkgever, komt de autokeuze volledig bij de werknemer te liggen, zoals bij een mobiliteitsbudget vaak het geval is. Veel mensen zullen dan terugvallen op een oudere en daarmee goedkopere brandstofauto in plaats van een nieuwe EV.”

Geen grip op CO₂-uitstoot personeel

Uit de peiling onder 250 werkgevers blijkt dat bijna de helft van de Nederlandse bedrijven elektrisch rijdt of de overstap voorbereidt. Tegelijkertijd overweegt een groeiende groep van de werkgevers (inmiddels zo’n 15%) een mobiliteitsbudget. Hoewel dit in de basis meer vrijheid biedt, leidt het in de praktijk vaak tot een keuze voor een brandstofauto of zelfs een tweede privéauto. “Een mobiliteitsbudget klinkt flexibel, maar werkgevers geven daarmee hun invloed op duurzame keuzes grotendeels uit handen,” aldus Eikelenboom. “Daardoor verliezen ze invloed op de CO₂-uitstoot van hun medewerkers, met het risico dat die uitstoot juist stijgt. Dat is precies het tegenovergestelde van wat Den Haag op dit moment beoogt.”

Elektrisch rijden aantrekkelijk houden

Ayvens benadrukt dat de zakelijke markt tot nu toe de motor is geweest achter elektrisch rijden in Nederland. “De aangekondigde maatregelen, maar ook de lopende kabinetsformatie zorgen momenteel voor onzekerheid bij werkgevers, omdat het nog niet duidelijk is wat de impact ervan zal zijn op de toekomstige belastingwijzigingen. Voor het doorzetten van de verduurzaming is consistent beleid nodig, samen met een gezonde tweedehands EV-markt. Belangrijk is dat werkgevers de aanjagers blijven van duurzame autokeuzes. Gecombineerd met de komst van een breder tweedehands aanbod aan elektrische auto’s blijft de transitie naar elektrisch rijden op die manier haalbaar en betaalbaar voor zowel de ondernemer als de particuliere leaserijder”, concludeert Eikelenboom.

 

Bron: Ayvens