Het thema van Purpose Day XL 2023 op 18 april a.s. is “The Road To Net Positive”. Dus niet minder slecht. Ook niet klimaat neutraal. Maar netto positief. Meer geven dan nemen dus, op alle fronten. De term komt uit het gedachtengoed van Paul Polman. De oud-topman van Unilever zag het als zijn missie om van Unilever een bedrijf te maken dat meer geeft aan de wereld dan dat het neemt, terwijl ook de financiële resultaten verbeteren. Met als achterliggende gedachte: een wereldbedrijf als Unilever kan alleen floreren in een wereld die óók floreert.

Het betekent in de praktijk dat je al je stakeholders even belangrijk maakt én dat je voor alle stakeholders positieve impact creëert. Naast de shareholder, is er net zoveel aandacht voor de belangen van medewerkers, klanten en leveranciers. Maar ook stakeholders die meestal niet aan tafel zitten, zoals de planeet en de maatschappij hebben een volwaardige stem bij de besluitvorming. Zo vallen besluiten die bijdragen uitputten van de aarde, plastic soup, groeiende sociale ongelijkheid en de opwarming van de aarde waarschijnlijk anders uit.

Dit is ambitieuzer dan klimaatneutraal, en het lijkt misschien ingewikkelder. Echter, het is onze ervaring dat mensen meer energie krijgen van het najagen van positieve doelen dan van het neutraliseren van negatieve effecten. Het is betekenisvoller en zet meer creativiteit in gang. Immers, zoals Einstein zei: het niveau van denken wat het probleem heeft veroorzaakt is een ander niveau van denken dan waar de oplossing ligt. Waar reductie of net zero het probleem minder groot probeert te maken, blijft de vraag of er fundamenteel iets is opgelost. Hoe hoger we de lat voor onszelf leggen, des te groter is de kans dat we iets prachtigs bedenken.

Netto positief biedt die oplossing. Het vraagt behalve om creatieve oplossingen om een fundamenteel nieuwe manier van denken. De transitie van ‘ego’ naar ‘eco systeem’ noemt Otto Scharmer het in zijn boek Theory U. Het behelst het opnieuw definiëren van je bestaansrecht, dat de waarde uitdrukt van je bedrijf voor het hele ecosysteem waarvan je deel uitmaakt. Het is de hoogste tijd dat we netto positive bedrijven gaan creëren, die netto positieve bedrijfstakken mogelijk maken, die een netto positive economie initieert, zodat we in een netto positieve wereld kunnen leven.

Netto positief gaat naast nieuwe creatieve wegen inslaan, ook over begrijpen hoe transitie werkt. Is het überhaupt wel mogelijk, vraag je jezelf misschien af. Deze twijfel of sepsis hoort bij de beginfase van transitie. Als je twijfel ervaart, wil je graag op zoek naar zekerheid. Welk standpunt in het prille stadium van deze transitie je ook inneemt, je krijgt per definitie gelijk. Als je niets doet, gebeurt er niets, en bewijs je zelf dat het niet kan. Als je aan de slag gaat, vergroot je de kans op ontwikkeling, en groeit het bewijs dat het mogelijk is. De vraag is dus niet of je gelijk hebt, maar: welk gelijk wil je hebben?

Het begint allemaal met geloven dat het kan en onszelf ten doel stellen om een bedrijf te gaan uitdenken dat daadwerkelijk in staat is om alle stakeholders te dienen. Zolang we niet op zoek gaan naar dat ultieme business model, dan is de kans dat we het bedenken, en dus creëren, nihil. Dus doe je mee? En committeer je je, samen met ons, aan het vinden van winstgevende oplossingen voor alle stakeholders in alle delen van je bedrijfsvoering? Op Purpose Day krijg je de visie, tools en connecties om de meest hoge ambities waar te maken.

Ralph Zebregs, founder Purpose Day en Sylvie van den Meerendonk