P&O Ferries heeft geschiedenis geschreven op de Noordzee met haar schip, de Pride of Hull, dat als eerste veerboot op de drukke route Hull-Rotterdam permanent op biobrandstof met een lagere CO2-uitstoot vaart.

Na een succesvolle proef vaart het schip nu volledig op B30 – een mijlpaal in de inspanningen van P&O Ferries om de uitstoot van haar vloot te verminderen.

Met een lengte van 215 meter vervoert de Pride of Hull tot 1360 passagiers en 400 vrachtwagens op de drukke Hull-Rotterdam-corridor, een cruciale handels- en reisverbinding tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa.

Met de overstap naar B30 vermindert de veerboot de uitstoot van broeikasgassen gedurende de levenscyclus met ongeveer 20% ten opzichte van traditionele scheepsbrandstof, terwijl de betrouwbaarheid van de dienstverlening behouden blijft.

Stewart Hayes, vlootdirecteur van P&O Ferries: “Door biobrandstoffen te gebruiken, helpen we onze vracht- en passagiersklanten hun klimaatdoelen te behalen en tegelijkertijd reizen en toeleveringsketens schoner te maken. “Het is een nieuwe stap in de richting van onze ambitie voor een duurzamere toekomst voor veerbootreizen en -handel, onderdeel van DP World’s bredere streven om de uitstoot tegen 2030 met 42% te verminderen. Ons gezamenlijke doel overtreft de Europese normen om de wereldwijde temperatuurstijging te beperken.”

Na overleg met motorfabrikant Wärtsilä en toonaangevende brandstofleveranciers werd B30 geselecteerd als de meest praktische overgangsbrandstof – het reduceert de uitstoot zonder de noodzaak van kostbare scheepsaanpassingen.

Bron: P&O Ferries