Plus-topman Duncan Hoy ontving gisteren de prijs voor de winst in het GfK MVO Rapport 2023 voor supermarkten. Plus herovert de eerste plaats in het MVO Rapport op Poiesz, dat vorig jaar de troon beklom. Voor Plus was dat de eerste keer sinds 2015 dat de formule niet op de eerste plaats eindigde. Distrifood-hoofdredacteur Peter Garstenveld en GfK-onderzoeker Milan Peeters overhandigden de prijs.

Het branchegemiddelde blijft met 6,81 ongeveer gelijk aan vorig jaar. De rapportcijfers zijn gebaseerd op het gemiddelde van in totaal negen aspecten op het gebied van MVO-beleid en winkelbinding.

Plus krijgt van zijn klanten weliswaar een iets lager rapportcijfer dan vorig jaar, van 7,29 naar 7,26, maar ziet Poiesz harder dalen. De noordelijke formule won vorig jaar met ééntiende verschil met een waardering van 7,39, maar zakt nu terug naar 7,24. Dat is nog wel goed voor de tweede plaats. Jan Linders en Coop blijven 3 en 4.

Uit het rapport blijkt dat Hoogvliet de hoogste stijger is op het gebied van duurzaamheid: en stijging van de achtste plek (6,79) naar de vijfde plaats (6,90). Spar is de grootste daler, en ging van de vijfde naar de achtste plaats.

Albert Heijn en Jumbo zijn op een gedeeltelijke zesde plek terechtgekomen. Boni is de minst duurzame supermarkt; Lidl eindigt op de negende plek. Afgelopen week werden Lidl en Albert Heijn door de consument juist gezien als meest duurzame merken bij de supermarkten volgens het onderzoek van Sustainable Brand Index 2023.

Slechts drie supermarktketens krijgen een beoordeling die boven een 7 uitkomt. Geen enkele supermarkt komt boven de 8.

Het duurzaamheidsbeleid van PLUS wordt gekenmerkt door het durven kiezen voor de meest verantwoorde keus. Van alle bananen met fairtrade, tot klimaatneutrale koffie en thee en alle zuivel onder het huismerk is biologisch. Strategische keuzes, heldere rapportages en duidelijke consumentencommunicatie. Fijn, dat wij bij Schuttelaar & Partners al jarenlang mogen samenwerken. Met wederom de titel ‘meest verantwoorde supermarkt’ als kers op de taart.” – Suzanne van der Pijll, managing director Schuttelaar & Partners.

Lees het volledige artikel in Distrifood