Het Nederlandse stroomnet raakt voller en voller. Netbeheerders investeren miljarden in uitbreiding, maar ondanks deze investeringen kan het bouwtempo de groeiende vraag naar netcapaciteit niet bijhouden.
Elektrische auto’s die vaak energie moeten laden, hoeven hierbij niet het probleem te zijn. Ze kunnen juist het stroomnet ontlasten door op piekmomenten energie terug te leveren aan huis of wijk, of door op slimmere momenten te laden.
In de praktijk hangen veel leaserijders hun auto bij thuiskomst na het werk meteen aan de laadpaal. Dat is rond 18.00 uur, precies tijdens de avondpiek. Tegelijkertijd blijkt dat een gemiddelde elektrische leaseauto dagelijks vaak minder dan 50 kilometer rijdt, terwijl de actieradius meestal boven de 300 kilometer ligt. Volledig laden is dus niet altijd nodig. De auto is nu vaak al rond 23.00 uur volledig opgeladen, terwijl deze pas de volgende ochtend rond 07:00 uur weer nodig is. Dit is niet efficiënt, want er is meer dan genoeg tijd om de auto ’s nachts buiten de piek te laden.
Slim laden zorgt ervoor dat de auto wel aan de laadpaal hangt, maar de laadsessie pas begint als de piek voorbij is. Athlon past deze techniek al toe in de praktijk: binnen hun wagenpark wordt slim laden standaard toegepast bij ruim 30.000 elektrische voertuigen. Duizenden leaserijders maken hier dagelijks gebruik van. Het resultaat? De netbelasting tijdens piekuren kan met bijna 70 procent dalen.
De sleutel ligt in samenwerking.
Slim laden is dus geen technische droomsituatie meer: het is nú al beschikbaar, schaalbaar, effectief én financieel aantrekkelijk. Werkgevers profiteren van lagere laadkosten en meer inzicht in energieverbruik en CO₂-uitstoot. Leaserijders hebben een volle elektrische auto wanneer ze hem nodig hebben. En iedereen in Nederland profiteert van minder congestieproblemen. Dit is een win-winsituatie voor iedereen.
Paul Bouwmeester, Business Development Director bij Athlon Nederland

