Het Indonesische Asia Pulp en Paper (APP) verbaasde vriend en vijand toen het afgelopen zomer een grootschalige mediacampagne voerde om het duurzame karakter van de organisatie voor het voetlicht te brengen. Dat gebeurde ook in Nederland. Onder het motto APP Cares was in televisiespots te zien hoe het bedrijf op grote schaal bomen plant. In krantenadvertenties werd verteld hoe APP -onderdeel van de Indonesische Sinar Mas GroepÃ??- zich sterk maakt voor behoud van het tijgerreservaat Senepsis in de provincie Riau. ‘Wij bij APP nemen onze verantwoordelijkheid als opzichters van het milieu bijzonder serieus. Zo ondersteunen we programma’s voor het behoud van 106.000 hectare in het tijgerreservaat Senepsis,’ staat in de advertentie*. Eerder oordeelde de Reclame Code Commisse dat de wijze waarop APP reclame voor zichzelf maakt ‘misleidend’ is.

Ook door veldonderzoek is nu vast komen te staan dat APP’s duurzaamheidsclaims volkomen onjuist zijn. In ‘The truth behind APP’s greenwash’ staat te lezen dat 86 procent van tijgerreservaat Senepsis in eigendom is bij een ander bedrijf dat FSC-gecertificeerd is. Deze certificering garandeert dat het bos op verantwoorde wijze wordt beheerd en dat bedreigde plant- en diersoorten extra bescherming genieten. In de overige 14 procent van het tijgerreservaat die wel in handen van APP wordt inmiddels volop gekapt.

2 miljoen hectare bos tot pulp vermalen

Al in 2004 beloofde de pulp- en papierproducent dat het voortaan zou afzien van de kap van waardevol bos. Daarna volgden deadlines voor 2007 en 2009, die evenmin werden gehaald. ‘The truth behind APP’s greenwash’ brengt in kaart hoe APP sinds 1984 ruim 2 miljoen hectare tropisch bos op Sumatra tot pulp heeft vermalen. Dat staat gelijk aan de helft van het oppervlakte van Nederland.

APP staat al jaren bekend vanwege de niet-verantwoorde wijze waarop de organisatie opereert. Het bedrijf kapt op grote schaal waardevolle tropische bossen en tast daarmee het leefgebied van ernstig bedreigde soorten aan zoals de tijger, de orang-oetan en bosolifanten aan. Bovendien schendt het concern stelselmatig de afspraken met natuurbeschermingsorganisaties en lokale overheden om anders te gaan werken. Het niet-duurzame karakter van het bedrijf leidde er in het verleden al toe dat organisaties als Kraft, Marks & Spencer, Nestlé, Unilver, Adidas en Mattel hun samenwerking met APP publiekelijk opzegden.

Johan van de Gronden, directeur WNF: “APP verwoest de natuur op Sumatra en heeft daarbij maar een doel voor ogen: economische gewin. Wij roepen het bedrijfsleven op om niet langer zaken te doen met dit onbetrouwbare concern.”