Oatly, ’s werelds eerste en grootste haverdrankbedrijf, heeft zijn geactualiseerde Global Sustainability Plan gepubliceerd. Daarin beschrijft het bedrijf zijn route naar het verminderen van klimaatemissies, het bijdragen aan een maatschappelijke netto-nuluitstoot en het uitbreiden van zijn impact met toewijdiging om de natuur te beschermen, voedzame diëten en mensen in staat te stellen het voedselsysteem toekomstbestendig te maken.
Met de publicatie van zijn nieuwe, uitgebreide Global Sustainability Plan is Oatly het eerste voedingsmiddelen- en drankenbedrijf dat zich kwalificeert als Climate Solutions Company volgens het Exponential Roadmap Initiative (ERI). Deze kwalificatie erkent de positieve impact die Oatly heeft op het overtuigen van consumenten om af te stappen van koemelkconsumptie en zo hun klimaatimpact te verkleinen.
Naast het actualiseren van de doelstellingen om de uitstoot van broeikasgassen (BKG’s) in scope 1, 2 en 3 te verminderen, is Oatly ook het eerste bedrijf dat een nieuw model (“Sferen van Invloed”) test voor het stellen van doelstellingen, het meten en rapporteren van de impact buiten de directe waardeketen – de bijdrage aan de maatschappelijke netto nul – in samenwerking met Futerra en Oxford Net Zero.
Jean-Christophe Flatin, CEO bij Oatly: “Klimaatactie lijkt van de agenda verdwenen. Maar niet bij Oatly. Wij laten ons niet tegenhouden door de angst om te falen en blijven vooruitgaan. Ik ben er trots op dat we ons meest uitgebreide duurzaamheidsplan tot nu toe hebben gelanceerd. Voor het eerst erkennen we daarin de onderlinge samenhang tussen klimaat, natuur, voedsel en mensen, en zijn we open over de reis die we doormaken en de lessen die we onderweg leren.
De eerste voedings- en drankenproducent worden die zich positioneert als “Climate Solutions Company” brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. We beseffen meer dan ooit dat we dit niet alleen kunnen. Daarom werken we samen met partners om ervoor te zorgen dat ons plan geloofwaardig is en op het juiste spoor blijft. Ook brengen we experts uit onze vier impactgebieden samen om kennis te delen en samen oplossingen te vinden voor de grote uitdagingen.”
Als onderdeel van het plan heeft Oatly haar klimaatdoelstellingen geüpdatet, met bijbehorende gepubliceerde routes en een aankomend Climate Transition Plan. In samenwerking met partner Ecoact heeft Oatly doelen vastgesteld die in lijn zijn met het ERI-klimaatoplossingenkader en het wereldwijde Carbon Law-concept, ter ondersteuning van het behalen van de doelstellingen van het Akkoord van Parijs. Dit omvat onder andere: bijdragen aan een maatschappelijke netto-nul uitstoot; het terugdringen van broeikasgasemissies met 89% tegen 2050; het compenseren van resterende emissies vanaf 2050 met blijvende CO₂-verwijdering; en het actualiseren van tussentijdse doelen om een reductie van 40% tegen 2030 en 70% tegen 2040 te realiseren.
Johan Falk, CEO van het Exponential Roadmap Initiative: “Om de wereldeconomie te veranderen, moeten we klimaatsoplossingen exponentieel opschalen. Bedrijven die deze oplossingen bieden, verdienen erkenning voor hun koolstofarme alternatieven voor conventionele producten — zij helpen sectoren, samenlevingen en landen op een wetenschappelijk onderbouwd pad naar netto-nul. We zijn trots om Oatly te erkennen als een klimaatsoplossingsbedrijf binnen het Exponential Roadmap Initiative en prijzen hun moedige leiderschap op een cruciaal moment.”
Solitaire Townsend, Chief Solutionist bij Futerra, zegt: “Oatly begrijpt het. Echt klimaatleiderschap betekent verder gaan dan je eigen CO₂-voetafdruk om onze maatschappelijke uitstoot te veranderen. We bereiken netto-nul alleen gezamenlijk. Door het baanbrekende ‘Spheres of Influence’-concept van Futerra en Oxford Net Zero te testen, laat Oatly zien waartoe een bedrijf in staat is als het handelt als een cultuurvormende kracht, en niet alleen als onderneming.”