De missie van warmtekussenmerk Stoov® is: We warm people, not the planet. En dat neemt het bedrijf serieus: het doel van Stoov® is om 100 miljoen mensen te gaan verwarmen. “Op dit moment staat de teller bijna op 800.000”, zegt CEO Niek Veendrick. Of die 100 miljoen realistisch is? “Waarom niet? Van de 800.000 kussens die we tot nu toe verkocht hebben, ging de helft vorig jaar over de toonbank. Dus het kan snel gaan. We bouwen bij Stoov® aan een grotere missie. Door de lat hoog te leggen, kunnen we echt impact maken.”

Van een aandeelhoudersvergadering, naar een sollicitatiegesprek en via een-op-een-gesprek met een collega naar een overleg over uitbreiding naar Engeland. De dagen van Niek Veendrick, CEO bij Stoov®, maker en bedenker van warmtekussens, zijn niet saai. “Met een team bouwen aan iets impactvols vind ik het allerleukste dat er is. En het ondernemerschap daarin is fantastisch. We groeien op dit moment enorm snel bij Stoov®, er gebeurt op alle fronten binnen het bedrijf zó ontzettend veel. Ik zie het vooral als een uitdaging: dit hoort bij een scale-up zijn.”

Waarom is duurzaamheid voor jou belangrijk?

“Als je kinderen hebt, ga je steeds beter nadenken over de vraag: hoe laten we deze wereld achter voor de volgende generaties? Dat is wel herkenbaar voor veel mensen, denk ik. Ik probeer privé mijn steentje bij te dragen, zo hebben we zonnepanelen en rijden we elektrisch. Dat is mooi, maar met een bedrijf als Stoov® kun je echt impact maken. Niet alleen met ons product, maar ook met onze missie en door de manier waarop we werken.”

“Ook in ons kantoor proberen we die duurzaamheid door te voeren. Niet alles is strak en nieuw. We hebben bijna alleen maar gebruikte meubelen. Want waarom zouden we alles nieuw kopen? Zelfs onze trofeeën staan in een kast van Marktplaats te shinen. Ook hebben we Meatless Monday op kantoor: dan eten we geen vlees. Dat was ook een initiatief vanuit het team. De rest vond het leuk, dus wordt het omarmd.” 

“We merken dat duurzaamheid binnen je bedrijf voor de jongere generatie echt belangrijk is. We merken dan ook dat zij zien wat wij doen en daarom graag bij ons willen werken. Soms krijgen we 140 sollicitaties in een week, dat heeft alles te maken met onze missie.”

Het was een bijzondere winter: vanwege de hoge gasprijzen was energie besparen overal een hot topic. Wat betekende dat voor Stoov®?

Wij zijn de afgelopen jaren altijd al flink gegroeid, dus ook voor de energiecrisis. Ons product klopt en is relevant. Het product gaat wat ons betreft in de eerste plaats om persoonlijke warmte; het is comfortabel en fijn om je te kunnen verwarmen aan een kussen of deken. En je bespaart er energie mee, omdat je de verwarming niet of minder aan hoeft te zetten. Maar natuurlijk heeft die energiecrisis wel iets voor ons gedaan, het zorgde voor wind in de rug. Mensen begrepen onze boodschap nu nog meer. We zagen dat grote bedrijven de thermostaat wilden terugzetten, en hun medewerkers kregen om dat te compenseren een seatcover (onze Big Hug) van Stoov®. Ons product werd nog relevanter, en daardoor werd de groei nog efficiënter.”  

De lente komt dit jaar maar moeizaam op gang. Is dat goed nieuws voor Stoov®

“Natuurlijk is dit goed voor ons. Hoe lager de temperatuur, hoe meer vraag. Maar kou in het najaar is beter, omdat je dan aan het begin van het koudere seizoen staat: mensen kopen dan eerder een Stoov, ook omdat ze er dan de hele winter nog plezier van hebben. Maar ook nu nog, in deze tijd van het jaar, is het opvallend om te zien: zodra het wat kouder wordt, stijgt de vraag naar onze producten.” 

Hoe blijf je relevant nu de temperaturen stijgen?

“Stoov® is zeker niet alleen een winterproduct. Zo kun je door een warmtekussen erbij te pakken, langer en intensiever in de buitenlucht genieten. Laat die gasheater uit, pak een Stoov®! En we liggen natuurlijk ook bij terrassen in de horeca. Zeker; de piek ligt voor ons tussen oktober en februari, maar we verkopen het hele jaar door warmtekussens.” 

Als je naar de toekomst kijkt: waar liggen jullie (duurzame) ambities?

“We willen geografisch groeien. Engeland is een belangrijke markt die we nu aan het veroveren zijn, en dat gaat eigenlijk heel goed. Daarnaast willen we dit jaar de B Corp-certificering (Benefit Corporation, red.) realiseren. Daar zijn we volop mee bezig. Het is belangrijk voor ons om inzichtelijk te hebben dat het niet alleen gaat over omzet en winst, maar ook over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Op dit moment is er een wachtlijst bij B Corp, dus daarom duurt het wat langer dan we zouden willen. Maar de ambitie is er: we willen straks elk jaar minimaal 5 B-corp punten erbij.”

Wat zijn voor jullie de uitdagingen op het gebied van verduurzaming?

“We willen onze producten zo duurzaam mogelijk produceren. Wat complex is, is dat sommige dingen in de supply chain zijn wat ze zijn. We werken bijvoorbeeld voor de hoezen en vulling van onze kussens met materiaal van gerecyclede petflessen, maar als het gaat om de hardset van een kussen (de elektronica, red.), is het een stuk moeilijker. Desondanks proberen we ook hier te verduurzamen waar mogelijk.”

Hoe kun je als bedrijf groeien én duurzaam blijven?

“Er zit zeker een spanningsveld tussen groei en duurzaamheid. Maar dat is ook een schijntegenstelling. Ook de consument wil uiteindelijk duurzame producten kopen. We hebben soms langere levertijden of zijn soms zelfs uitverkocht omdat we er voor kiezen om te vervoeren via schepen, omdat vrachtverkeer via de lucht vervuilender is. Maar we deden het ook wel eens andersom, dan kozen we voor het vliegtuig omdat we anders te weinig producten op voorraad hebben. Geen makkelijk besluit, maar als onze producten niet beschikbaar zijn maken we ook geen positieve impact.”

“We bespreken dit soort dilemma’s dan ook met het team. Dan kijken we met elkaar naar een oplossing en maken met het team de beslissing. Duurzame keuzes maken is niet altijd gemakkelijk, maar we zorgen er wel voor dat onze acties bijdragen aan de missie van het bedrijf om op een verantwoorde en duurzame manier te groeien.”