Elk jaar schieten niet alleen de verkopen omhoog tijdens Black Friday, maar ook de hoeveelheid verpakkingsafval. Zeker als producten retour komen en ze opnieuw moeten worden ingepakt. De milieu-impact van al dat verpakkingsmateriaal is groot. In 2023 produceerde de EU bijna 80 miljoen ton verpakkingsafval. Dat is gemiddeld 178 kilo per inwoner. Het grootste deel daarvan werd slechts één keer gebruikt en binnen een paar weken weggegooid.
Volgens een McKinsey-onderzoek uit 2025 vindt 42 procent van de Europese consumenten de milieu-impact van verpakkingen ‘zeer belangrijk’. Vooral aspecten als herbruikbaarheid en recyclebaarheid. Tegelijkertijd laat slechts een kleine groep van de consumenten in hun koopgedrag consequent zien dat ze bereid zijn extra te betalen voor duurzame oplossingen. Dat betekent dat bedrijven zelf het voortouw moeten nemen.Het zou goed zijn als producten een verpakkingslabel hebben, zodat consumenten kunnen zien hoeveel verpakkingsmateriaal er wordt gebruikt, van wat voor soort en in welke mate dat recyclebaar of biologisch afbreekbaar is. Zo kunnen zij de verpakkingsimpact laten meewegen bij hun aankoopbeslissing.
In veel Europese landen betalen bedrijven nu al meer belasting naarmate ze meer of slechte recyclebare verpakkingen gebruiken. Met de nieuwe EU-regelgeving voor verpakkingen (PPWR) nemen die verplichtingen en de kosten verder toe. Daarnaast zijn de grondstoffen van al dat verpakkingsmateriaal duur. Het loont dus voor bedrijven om efficiënt met verpakkingsmateriaal om te gaan, en materiaal te recyclen.
Toch gebeurt dat lang niet altijd. Zeker tijdens piekperiodes als Black Friday, waarin snelheid belangrijker lijkt dan duurzaamheid. Het gevolg: dozen die te groot zijn, verpakkingen die te veel plastic bevatten en materialen die slecht te recyclen zijn.
Leontien Hasselman-Plugge, CEO ImpactBuying


