In een wereld van overconsumptie en misleidende duurzaamheidsclaims biedt Kyndly een verfrissend alternatief. Kyndly lanceert 1 september officieel als non-profit marktplaats waar bewuste consumenten kunnen shoppen bij écht eerlijke en  duurzame merken – en zeker weten dat elke aankoop ook direct goede doelen ondersteunt. Kyndly werd opgericht door Laurens van Oers, voedingswetenschapper, activist en ondernemer, met als doel om duurzaam winkelen makkelijker, eerlijker en effectiever te maken.

“Online shoppen doen we allemaal” zegt Van Oers. “Maar wij willen een stukje bewustwording creëren en daarnaast een podium bieden aan mooie merken en initiatieven, die producten maken die geproduceerd worden met natuurlijke grondstoffen en onder ethische werkomstandigheden.”

Wat Kyndly uniek maakt:

  • Alleen eerlijke, ethische merken – zorgvuldig geselecteerd op duurzaamheidsprestaties, eerlijke arbeidsomstandigheden en lage milieu-impact
  • Non-profitmodel – 100% van de winst wordt gedoneerd aan betrouwbare goede doelen zoals Rainforest Trust, Re:wild en The Ocean Cleanup
  • Totale transparantie – geen greenwashing, geen loze claims. Ieder merk wordt gecheckt op 8 duurzaamheidscriteria, en deze data wordt inzichtelijk gemaakt voor onze klanten op de productpagina. Hiervoor wordt samengewerkt met Green Story
  • Multi-brand platform – van kleding tot kampeerspullen tot verzorging: duurzame alternatieven, overzichtelijk op één plek

Marktanalyse

De vraag naar ethisch winkelen groeit snel: Nederlandse consumenten gaven in 2023 maar liefst €12,6 miljard uit aan voeding met een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk – een stijging van 14% ten opzichte van het jaar ervoor (Monitor Duurzaam Voedsel 2023, Wageningen Economic Research). In andere categorieën groeien duurzame productsegmenten met 10–12% per jaar. De Europese markt voor duurzame mode is circa €10,5 miljard waard en groeit naar verwachting met ongeveer 8% per jaar tot 2030 (Europe Sustainable Fashion Market Size 2024). Volgens Statista houdt 73% van de Nederlandse consumenten bij kleding bewust rekening met duurzaamheid. Toch blijkt uit Kyndly’s eigen onderzoek (april 2025, 1.034 respondenten) dat 71% “geen vertrouwen” heeft in de duurzaamheidsclaims van merken – wat het belang onderstreept van een volledig transparant, non-profit platform dat gebouwd is op vertrouwen.

Recent bleek nog uit onderzoek van Ipsos I&O (2025) dat onder Nederlandse jongeren de kennis over duurzaamheid is toegenomen, maar dat dit nog niet leidt tot duurzame keuzes.

“Wij hopen met Kyndly dan ook een voor iedereen toegankelijk platform te creëeren waar kennis wordt gedeeld over duurzaamheid, de gevolgen van fast fashion en greenwashing wordt besproken, en hoe je ook met wat je al hebt vooruit kunt door de repareren, hergebruiken en spullen een nieuw leven te geven. We geloven dat onze koopkracht een force for good kan zijn – maar alleen als het geworteld is in transparantie,” zegt Van Oers. “Kyndly gaat over meer dan duurzaam shoppen. Het gaat om het veranderen van de manier waarop we winkelen. Om het veranderen van onze mindset rondom telkens nieuwe spullen te willen kopen. We stellen op ons platform dan ook de vraag: heb je dit product écht nodig? Heb je er even over nagedacht? Dat staat natuurlijk haaks op wat conventionele e-commerce platformen doen.”

Bron: Kyndly