Tegenwoordig schieten koffietentjes en speciale ‘koffietrucks’ als paddenstoelen uit de grond. Ook wordt het zwarte goud steeds vaker verwerkt in gerechten van sterrenrestaurants. Dat koffie aan populariteit groeit is dus geen verrassing, maar wist u dat ook op de werkvloer enkele trends te zien zijn?

Volgens de Koninklijke Verenging voor Koffie en Thee drinken Nederlanders dagelijks zo’n 6,5 miljoen liter koffie. Dat is een kleine 150 liter koffie per persoon per jaar. Daaruit blijkt maar weer eens dat Nederlanders niet zonder hun dagelijkse portie cafeïne kunnen. De werkplek is hierbij de locatie waar de meeste koffie wordt genuttigd.

Fairtrade koffie op de werkvloer

Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoop van fairtrade producten zoals koffie en chocolade in 2014 met 13% is gestegen vergeleken 2011. Deze stijgende lijn kan parallel worden getrokken met het bedrijfsleven. Mede door de toenemende transparantie beseft een grote groep werkgevers dat de organisatie een steentje bij moet dragen aan de samenleving. In het bedrijfsleven is dus steeds meer vraag naar eerlijke producten. Fairtrade koffie is het flagship product wanneer het aankomt op een snelle en verantwoorde verandering binnen de organisatie. Middels een interne nieuwsbrief of een simpel a4-tje bij het koffieautomaat kunnen medewerkers op de hoogte worden gesteld van deze duurzame keuze. Mocht de organisatie klein genoeg zijn dan kan er altijd een koffietest worden georganiseerd om te kijken welke koffie het beste aansluit bij de wensen van de medewerkers.     

Single serve koffie 2.0

De technologische ontwikkelingen in de koffiebranche volgen zich in razend tempo op. Daarbij is de ‘single serve’ zetmethode aan een inhaalslag begonnen. Single serve betekent het serveren van slechts één kopje per keer. Dit kan dus op basis van cups of pads, maar ook machinaal. Het solo kopje koffie uit de machine is natuurlijk niet heel vernieuwend, maar de manier waarop dit kopje gebrouwen wordt is wel veranderd. Waar voorheen grote pakken koffie werden gebruikt, kiezen veel bedrijven tegenwoordig voor versgemalen fairtrade koffiebonen. Niet alleen lekker voor uw collega’s, maar ook een bewijs richting klanten van uw streven naar duurzaam ondernemen.

Fairtrade snacks voor bij de koffie

Bij een verantwoorde koffiebreak horen natuurlijk duurzame tussendoortjes. Stroopwafels, gevulde koeken en bokkenpootjes zijn lekker, maar niet echt meer van deze tijd. Superfoods zoals hennepzaad, tarwegras en gojibessen zijn daarentegen helemaal hip maar niet altijd even geschikt voor bij de koffie. De beste snack die je medewerkers en zakenrelaties kunt aanbieden blijven de fairtrade snacks. Hierbij heeft u volop keuze uit snacks zoals brownies, muffins, mueslirepen en gedroogd fruit. Minstens zo lekker, maar wel met een duurzaam karakter.

Ook in de kantines zien we de opmars van fair trade producten terug en worden steeds meer snacks verkocht die duurzaam en (vaak) biologisch zijn geproduceerd. Er zijn zelfs organisaties die ervoor kiezen om enkel biologische producten in de kantine te verkopen. De verwachting is dan ook dat dit komende jaren alleen maar verder zal toenemen.

Fairtrade koffie ook iets  voor u?

Wilt u zelf heerlijke fairtrade koffie serveren op het werk zodat ook uw bedrijf een steentje bijdraagt aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen? Gaasbeek is totaalleverancier van koffieautomaten en biedt een ruime keuze uit de lekkerste duurzame koffiebonen. Een smakelijke kop koffie gegarandeerd!