Hans  Peters zit op ‘The Bench’ voor de discipline strategie. Hij is werkzaam geweest bij duurzame koplopers in de corporate wereld, bedrijven als Unilever, NS, en Eneco. Na een loopbaan van 28 jaar in diverse commerciële directierollen trok Hans de conclusie dat hij zich moest gaan richten op het ondersteunen van ‘ventures’ en organisaties die -niet gehinderd door gevestigde belangen of paradigma’s- de wereld willen verbeteren. Het duurzaamheidsvirus kreeg hij al te pakken in de loop van de jaren 2000.

De noodzaak om te verduurzamen

“Door mijn werkzaamheden bij Unilever realiseerde ik me hoeveel uitdagingen er zijn in de voedselketen als het om verduurzamen gaat. Op dat moment werd het Unilever Sustainable Living Plan ontwikkeld, maar ik vond het best lastig om in zo’n grote en complexe organisatie echt impact te maken”, legt Hans uit. “In die tijd kwam ik in contact met de Nationale Denktank, een stichting die met baanbrekende oplossingen maatschappelijke impact realiseert. Daarmee onderzochten we hoe Nederland meer duurzame oplossingen in de voedselketen kan realiseren, op een manier die economisch haalbaar is en welke partijen daarbij het voortouw moeten nemen. Daarnaast zat ik in het bestuur van Stichting Ideële Reclame (SIRE), waarmee ik onder andere een campagne over voedselverspilling ontwikkelde. De persoonlijke wens om een structurele bijdrage te leveren aan een betere wereld groeide met de dag. Het duurzaamheidsvirus kreeg me in haar greep.”

Waar zouden we zijn zonder de trein?

Na Unilever werd de NS de nieuwe werkgever. “In de rol van commercieel directeur keek ik bij de NS hoe we duurzaamheid een meer integraal onderdeel van onze dienstverlening en bedrijfsvoering konden maken. Door een baanbrekend contract met Eneco reden treinreizigers in Nederland als eersten in de wereld vanaf 2017 op 100% windstroom. Om nog meer invloed te kunnen uitoefenen op de energietransitie besloot ik van de NS naar Eneco over te stappen. Daar was ik de drijvende kracht achter de positionering en commerciële strategie om ALLE particuliere en zakelijke klanten in staat te stellen te verduurzamen, met de grootste portefeuille aan hernieuwbare energiebronnen en laagdrempelige innovaties om een volgende duurzame stap te zetten. Als ik terugkijk op mijn loopbaan ben ik altijd gefascineerd geweest door en drijvende kracht geweest achter de transformatie van bedrijven uit de ‘oude’ economie naar een in alle opzichten duurzame toekomst in de ‘nieuwe’ economie.” 

In zijn element bij Salacia

“Tegenwoordig richt ik me vooral op bedrijven die zijn gestart in de ‘nieuwe’ economie, ik help hen met versnellen en opschalen. Zo ben ik ook bij Salacia terechtgekomen, waar ik mijn bijdrage lever op het gebied van marktbewerking en commerciële strategie. Mijn expertise die ik meebreng uit de duurzame koplopers in de corporate wereld en mijn netwerk zorgen ervoor dat ik actief deel kan uitmaken van de oplossing. Dat is een intrinsieke drive die ik met de mensen achter Salacia deel. Wat ik mooi vind aan Salacia? Zij nemen barrières weg die ik bij mijn vorige werkgevers en hun zakelijke klanten tegenkwam. Dan gaat het om vragen als ‘Hoe krijg je op laagdrempelige en aansprekende wijze inzicht in je feitelijke duurzaamheidsprestaties’, ‘Op welke manier kunnen we zien of we echt progressie maken’ en ‘Hoe rechtvaardig je investeringen in verduurzaming’”, aldus Hans. “Salacia is in staat om ESG impact tracking en reporting drastisch te simplificeren. Faciliteert datagedreven besluitvorming rondom investeringen in verduurzaming en biedt inzicht in status, progressie. Tevens geeft Salacia richting aan de juiste interventies. Met andere woorden: #Hansvindthetookeengoedidee.”