Geen waarborg van duurzaamheid
De organisatie wil dat Unilever zich actief inzet voor een directe stop op het kappen van oerbos en alleen palmolie afneemt van leveranciers die zich niet schuldig maken aan ontbossing.

Hilde Stroot, campagneleider bossen bij Greenpeace: ‘Unilever is een van de grootste gebruikers van palmolie ter wereld. Het overgrote deel van de palmolie wordt verwerkt in voedsel en cosmetica. Vooralsnog gaat dit zonder enige waarborg van duurzaamheid.’

Geen boom minder gekapt
Greenpeace is overigens niet onder de indruk van Unilever’s voorzitterschap van de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO).

‘Sinds de oprichting van dit orgaan is er geen boom minder gekapt. De RSPO wil een vrijwillig certificeringssysteem in het leven roepen en wekt daarmee de schijn van duurzaamheid, maar de lucratieve praktijk om oerbos te verwoesten voor palmolie wordt vooralsnog geenszins aangepakt’, aldus Greenpeace.

De organisatie heeft vandaag ook het rapport Burning up Borneo gepubliceerd. Hierin laat Greenpeace via satellietbeelden en veldwerk zien dat meerdere palmolieleveranciers van Unilever betrokken zijn bij het verdwijnen van het leefgebied van de orang-oetan en bij de verwoesting van koolstofrijke veenbossen.