Bedrijven moeten duurzaam innoveren om hun impact op de samenleving te verbeteren. Dat zegt prof. dr. ir. André Nijhof, kerndocent Sustainability & Innovation, onderdeel van het Foundations of Management Programma (FMA). ‘Individuele professionals kunnen daarin veel betekenen. Inspirerend vind ik dat.’

Welke impact heeft mijn bedrijf op de maatschappij? Wat kan ik doen om deze duurzaam te maken? Vragen die professionals zichzelf stellen in de module Sustainability & Innovation. Het roer mag daarbij radicaal om, maar dat hoeft niet. Nijhof: ‘Unilever wil in 10 jaar tijd zijn impact op het milieu halveren en tegelijkertijd de omzet verdubbelen. Een enorme uitdaging, maar ze boeken vooruitgang. Een mooi voorbeeld van hoe een beursgenoteerd bedrijf erin slaagt stap voor stap duurzaam te ondernemen.’

Duurzaam innoveren begint bij jezelf
Nijhof focust in Sustainability & Innovation bewust op wat professionals individueel voor elkaar krijgen. ‘Veel salesmensen en controllers zijn zich niet bewust dat duurzame bedrijfsvoering ook hen aangaat. Ik laat zien hoe ze kunnen bijdragen en hun organisatie daarin kunnen meenemen. Naarmate de module vordert, komen inspirerende plannen op tafel. Prachtig om mee te maken.’

Deelnemers aan de module doorlopen vier stappen om duurzaamheid strategisch in te bedden in hun organisatie. Nijhof licht ze toe:

Verbind je aan een maatschappelijk issue (stap 1)
Onderzoek wat jou persoonlijk raakt. ‘Kijk door het raam naar buiten. Welke ontwikkelingen gaan je aan het hart? Waarvan denk je: dat moet anders? Begin met iets kleins. Je kunt niet het hele systeem veranderen. Maar wat je doet, geeft wel een duw in de juiste richting.’

De crowdfunding start-up Lend-a-Hand ontstond toen drie mensen hun baan in het bankwezen opzegden, omdat zij geloofden in een andere spaarmarkt. Via een ICT-platform verbinden zij spaarders in Nederland aan ondernemers in ontwikkelingslanden. ‘En dat doen ze met succes: De Telegraaf riep het bedrijf onlangs uit tot meest veelbelovende nieuwkomer in de financiële sector.’

Stel het gedroomde duurzame scenario vast (stap 2)
Hoe ziet jouw vraagstuk eruit in een duurzame toekomst? ‘Laat je niet beperken, concentreer je op de mogelijkheden. Een concrete casus: schoonmaakbedrijven concurreren bij aanbestedingen op prijs. Alleen rendabel als personeel meer werk verzet in minder tijd. Het gevolg: een hogere werkdruk en ontevreden klanten. Wat zou de ideale situatie zijn? Stel dat vast en verken vervolgens hoe je die bereikt. De module reikt daarvoor handvatten aan.’

Ga na wat jij kunt bijdragen aan innovatie (stap 3)
Bepaal wat jouw toegevoegde waarde is om innovatie te realiseren. ‘Ben je sterk in het ontwikkelen van een visie? Of ben je een inspirator en kun je goed motiveren? De module onderzoekt aan de hand van verschillende rollen waar jouw competenties liggen.’

Nijhof herinnert zich twee deelnemers die zich betrokken voelden bij de schaarste van drinkwater in Kenia. Ze kwamen in contact met een Masai die badjassen wilde verkopen in Nederland om daarmee geld in te zamelen voor waterputten. ‘Deze deelnemers beschikten over het netwerk en de benodigde marketing- en salescompetenties. Ze hielpen de ondernemer en koppelden het product aan een betere watervoorziening in Kenia.’

Werk je plan uit (stap 4)
Plannen uitwerken is het favoriete onderdeel van Nijhof. ‘Deelnemers ontdekken wat er mogelijk is en helpen elkaar verder. Die gedeelde nieuwsgierigheid vind ik prachtig. Ik geniet als ik de papers lees en zie hoe deelnemers zijn uitgedaagd. Ze zetten concrete stappen, ook om hun bedrijf verder te brengen en daar haal ik veel inspiratie uit. Het is een heel mooi vak; lesgeven.’