De winnaars van de Accenture Innovation Awards 2017 zijn bekendgemaakt. In de voor duurzaamheid relevante categorieën wonnen Blue Battery, LuxSenz en Good Shipping een award. De awards worden jaarlijks uitgereikt om nieuwe innovatieve concepten en oplossingen in de Nederlandse markt te erkennen. De grootste gemene deler is dat ze gebruikmaken van slimme technologie om een bepaald probleem te adresseren of om het leven makkelijker of beter te maken. Daarnaast brengt Accenture als initiator van het grootste Nederlandse start-upecosysteem ondernemers, bedrijven, accelerators en investeerders bij elkaar.

In alle elf categorieën ontvangt de winnaar naast de award een cheque ter waarde van 25.000 euro, te besteden aan diensten van de verschillende partners van het evenement. “Met de Accenture Innovation Awards willen we innovatieve ondernemers ondersteunen om hun oplossingen verder uit te rollen”, zegt Manon van Beek, Country Managing Director Accenture Nederland. “Wij geloven dat start-ups en scale-ups een belangrijke aanjager zijn voor de economie, dus iedereen heeft baat bij een snelle ontwikkeling. Door de potentie van de inzendingen te laten beoordelen door en te midden van partijen die kunnen helpen bij die opschaling, binden we de spreekwoordelijke kat op het spek.”

Dit zijn de winnaars in de voor duurzaamheid relevante categorieën, die tijdens de Accenture Innovation Awards op 27 oktober bekend zijn gemaakt:

  • Perfect Cities: LuxSenzDeze spin-off van de TU Delft gebruikt (zon)licht om objecten met elkaar te laten communiceren. Dat gebeurt op een duurzame manier, zonder batterijen
  • Clean & Affordable Energy: The GoodShipping Program. Dit programma heeft ten doel de zeevaart te verduurzamen. Door gebruik te maken van hernieuwbare brandstoffen helpt het de CO2-uitstoot te verminderen.
  • Circular Economy: Blue Battery. Water en zout – meer had het bedrijf AquaBattery niet nodig om een batterij te maken, waarmee energieopslag mogelijk is. Veilig, goedkoop en duurzaam.

Junior Innovation Challenge

Tijdens de Accenture Innovation Awards vond ook de finale van de Junior Innovation Challenge plaats. Bij deze innovatiewedstrijd worden jongeren tussen de 10 en 16 jaar uitgedaagd een oplossing te bedenken voor een alledaags probleem. Tien teams streden om de finaleplaats. Gonopla sleepte de eerste prijs in de wacht, een digitaal studiemaatje dat je helpt met leren. Zo laat de app zien hoeveel tijd je aan een vak moet besteden en hoe je je tijd het beste kunt inplannen.