Belastingbetalers crowdfunden reclamecampagne tegen EU-reclames voor vlees

Op Brusselse billboards en bussen is deze week een bijzondere advertentiecampagne te zien: reclame tégen de EU-reclames voor vlees en zuivel. De campagne, gestart door ProVeg International, wordt gefinancierd door belastingbetalers uit de hele Europese Unie.

De EU besteedt jaarlijks ongeveer 60 miljoen euro belastinggeld aan het promoten van de consumptie van vlees en zuivel. Dat is tegen het zere been van ProVeg, een internationale organisatie die plantaardig voedsel stimuleert. Het is bovendien in strijd met de eigen ambities van de EU – zoals geformuleerd in de Van Boer tot Bord strategie en het Europese Beating Cancer Plan – om de vleesconsumptie te verlagen.

Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland: “De EU vindt dat we minder vlees moeten eten. Tegelijkertijd besteden ze onze belastingen aan promotiecampagnes die je vertellen dat we meer vlees moet eten. Dit slaat nergens op”.

Crowdvertising-campagne

Als de EU met belastinggeld reclame maakt voor onduurzame voedselkeuzes, redeneert de campagne genaamd This Makes No Sense, wordt het misschien tijd dat de belastingbetalers zelf ook maar eens wat (anti-)reclame gaan maken. Dus werd een crowdfundingpagina gestart om geld in te zamelen voor een reclamecampagne die de EU oproept om te stoppen met het subsidiëren van vlees- en zuivelpromotie: een crowdvertising campagne.

In tegenstelling tot de door de EU gesponsorde advertenties voor vlees en zuivel, heeft deze campagne de expliciete steun van duizenden EU-burgers. Daar wordt ook ludiek naar verwezen onderaan de posters. Op de plaats waar EU-gefinancierde campagnes zoals “Become a Beefatarian” en “Pork Lovers Europe” normaal een EU-vlag hebben staan met de boodschap “Campagne gefinancierd met steun van de Europese Gemeenschap”, dragen deze posters een aangepast embleem met de tekst “Campagne gefinancierd zonder steun van de EU, door duizenden EU-burgers.”

Subsidies ter discussie

De Europese Commissie heeft in de afgelopen periode al twee keer overwogen om de subsidies op vleesreclame te schrappen, zo bleek eerder uit uitgelekte documenten. Op het laatste moment werden deze voornemens echter toch steeds ingetrokken, onder zware druk van de vleeslobby. In plaats van het per direct schrappen van de subsidies heeft de Europese Commissie daarom gekozen voor het doen van een heroverweging. Zo vond eerder dit jaar een publieksconsultatie plaats, waarbij 95% van de deelnemende EU-burgers aangaf voorstander te zijn van het intrekken van promotiesubsidies voor producten die niet in lijn zijn met de overgang naar een meer plantaardig voedingspatroon.

In oktober publiceert de Europese Commissie een ‘Complete Impact Assessment of Policy Options’ waarin de verschillende scenario’s voor de toekomst van de promotiesubsidies worden uitgewerkt. De Nederlandse regering gaf eerder al te kennen überhaupt geen voorstander te zijn van EU-gesubsideerde promotiecampagnes, niet voor vlees en niet voor andere producten, en stelt voor het gehele programma stop te zetten – een optie die vooralsnog geen deel uitmaakt van de scenario’s die de EU onderzoekt.

Met de crowdvertising campagne hoopt ProVeg extra druk te zetten op het heroverwegingsproces van de Europese Commissie, dat in het eerste kwartaal van 2022 tot een eindbeslissing moet komen. Eerder riep ook al een groep wetenschappers, waaronder Dr. Jane Goodall, in een open brief  de Commissie op het promotiebudget enkel nog te gebruiken voor duurzame en gezonde voeding. Ook een samenwerkingsverband van 50 ngo’s, waaronder ProVeg, Greenpeace en Wakker Dier, riep op om de promotie van vlees en zuivel stop te zetten.

Share Button