Vanaf vandaag is de thuisbezorging van boodschappen en de bevoorrading van Albert Heijn-winkels in het centrum van Rotterdam 100% elektrisch. De steden Utrecht en Amsterdam volgen in de tweede helft van dit jaar.

In navolging van het centrum van Den Haag, waar sinds 2022 zowel de thuisbezorging van boodschappen als de bevoorrading van de winkels in het centrum 100% elektrisch is, volgt nu het centrum van Rotterdam. Klanten die in het centrum van Rotterdam wonen krijgen hun boodschappen bezorgd via een elektrische bestelwagen en de Albert Heijn-winkels in het centrum worden volledig elektrisch bevoorraad. Voor klanten en omwonenden betekent dit: stiller en schoner vervoer in hun omgeving met hetzelfde gemak. Eind 2024 worden alle klanten en winkels in Rotterdam emissievrij bezorgd. In de loop van dit jaar volgen ook het centrum van de steden Utrecht en Amsterdam.

“Transport verduurzamen is een belangrijke pijler voor ons. Met meer elektrische kilometers in onze steden kunnen we stiller en schoner bezorgen. Hiermee verbeteren we de impact van transport op geluid en de lokale CO2-uitstoot. De stappen die we nu zetten dragen bij aan de ambitie om onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ te realiseren en om bij te dragen aan een duurzamere wereld”, aldus Constantijn Ninck Blok, directeur logistiek en keten bij Albert Heijn.

Besparing

Een elektrische vrachtwagen bespaart in vergelijking met een diesel vrachtwagen bij stedelijk gebruik 75.000 kg CO2 per jaar per truck. Een elektrische bestelbus bespaart 13.000 kg CO2 per jaar ten opzichte van een diesel variant.

Grootste snellaadplein van Nederland

De elektrische vrachtwagens die in de regio Rotterdam rijden, vertrekken vanuit het distributiecentrum in Pijnacker. Hier staat het grootste snellaadplein voor elektrische vrachtwagens in Nederland. Een groot deel van de stroom wordt opgewekt door de ruim 10.000 zonnepanelen die op het dak van het distributiecentrum liggen. Het snellaadplein is meer dan 2.000 m2, heeft 12 snellaadpalen waar met 350 kW per laadpaal geladen kan worden. De elektrische vrachtwagens hebben na een uur laden een actieradius van circa 200 km.