Inzicht in je afvalstromen is een belangrijke eerste stap richting circulair ondernemen. Pas als je weet wat voor afval er ontstaat, kan je kijken hoe je het kunt voorkomen of beter recyclen. Horecagroothandel Makro wilde ook meer inzicht in haar afvalstromen en de kansen voor gescheiden inzameling ontdekken. In de praktijk raakte Makro verdwaald in het woud van talloze afvalverwerkers voor de verschillende vestigingen in diverse regio’s. Daarom ging Makro op zoek naar een dienstverlener die helpt zo duurzaam mogelijk met het afval om te gaan. En wat blijkt? De overstap naar één centrale dienstverlener voor het afvalmanagement levert, naast verduurzaming, nog veel meer voordelen voor Makro op!

Stimular-adviseur Marijke Hegger schreef er een blog over namens de koplopergroep ‘afval en circulair’ met horecagroothandels. Deze is geïnitieerd en gefinancierd door het programma VANG Buitenshuis. Stichting Stimular begeleidt de koplopergroep.

Het startpunt: door de bomen het bos weer zien

Makro Nederland, een horecagroothandel met 17 vestigingen verspreid over het hele land, werkte tot voor kort met verschillende afvalinzamelaars per vestiging. Deze versnippering maakte het moeilijk om een duidelijk beeld te krijgen van de totale afvalstromen en de kansen voor (verdere) scheiding en recycling. Het inzicht in deze processen was noodzakelijk voordat Makro kon kijken naar de meest geschikte en duurzame verwerkingsopties per afvalstroom. Daarom is Makro op zoek gegaan naar een partner die hen één overzicht kon geven van alle afvalstromen en afvalverwerkers van alle vestigingen. Via een tender kwam Makro uit bij Rondo, een onafhankelijke dienstverlener die het totale afval(contract)management voor Makro ontzorgt. Deze stap heeft niet alleen geleid tot meer overzicht, maar ook tot aanzienlijke kostenbesparingen en een betere milieuprestatie.

Aanpak afvalbeheer door één onafhankelijk expert

Naast Rondo zijn er meer partijen die organisaties kunnen ondersteunen bij het verduurzamen van hun afvalbeheer. Zo heeft Seenons tijdens een bijeenkomst van de koplopergroep Horecagroothandels ook iets verteld over hun missie: met duurzaam afvalbeheer naar een circulaire, afvalvrije wereld. Deze onafhankelijke experts hebben een uitgebreid netwerk van samenwerkingspartners, waaronder regionale, nationale en soms zelfs Europees opererende afvalverwerkers. Door dit brede netwerk, kunnen ze voor verschillende situaties de meest geschikte samenwerkingspartijen selecteren. Naast het inzichtelijk maken van de hoeveelheden, kosten en de milieu-impact van de afvalstromen, bieden ze ook ondersteuning bij de verdere verduurzaming ervan. De aanpak van deze experts bestaat uit drie belangrijke stappen:

  1. Inzicht
    Het proces begint met het inventariseren van alle oorspronkelijke afvalstromen. De resultaten van deze inventarisatie worden helder weergegeven in een digitaal dashboard. Daarin zijn onder andere de afvalverwerkers, hoeveelheden, kosten en milieu-impact van de verschillende afvalstromen per vestiging terug te vinden.
  2. Optimaliseren van afvalstromen
    Nadat de afvalstromen bij alle vestigingen in kaart zijn gebracht, wordt er gekeken naar de best passende verwerkers om afval en grondstoffen maximaal te benutten. Door het uitgebreide netwerk aan afvalverwerkers kan er per situatie gekeken worden wat de slimste en duurzaamste oplossing is.
  3. Voorkomen van afval
    Met de kennis van afvalbeheer en pragmatische aanpak worden afdelingen ondersteund om afval beter te scheiden en afvalpreventie binnen de organisatie te stimuleren.

Volledig dashboard zorgt voor complexere rapportage

Alle interessante afvalgegevens van alle afvalverwerkers zijn nu in één centraal dashboard samengevat. Doordat per situatie de meest duurzame en passende oplossing gezocht wordt, kunnen er voor één afvalstroom meerder verwerkingsmethoden zijn. Deze verwerkingsmethoden moeten apart benoemd worden vanwege de verschillen in milieu-impact. Dit geeft een vollediger en realistischer beeld van de milieu-impact, maar zorgt ook voor een complexere en minder bondige rapportage.

Dashboard afvalscheiding vestiging Makro

Voor welke horecagroothandels?

Over het algemeen is de ondersteuning van een dienstverlener door middel van een afvalmanagementsysteem vooral van toepassing op grotere horecagroothandels met meerdere vestigingen. Maar ook kleinere organisaties kunnen profiteren van deze aanpak. Door samen te werken met andere bedrijven op hetzelfde bedrijventerrein of met andere organisaties in dezelfde branche, kunnen ze ook voordelen behalen. Doordat hier vergelijkbare belangen zijn (op dezelfde locatie óf dezelfde typen afvalstromen), kan de milieu-impact van het afval ook verlaagd worden door te kiezen voor één gezamenlijke samenwerkingspartner en bijbehorend afvalmanagementsysteem.

Voorbeeld inzicht in afval Makro

Hoe zit dat met langlopende afvalcontracten?

In de wereld van de afvalcontracten, zijn langlopende meerjarencontracten voor meerdere afvalstomen gangbaar. Dit betekent dat het vaak lastig kan zijn om voor (een deel van de) afvalstromen over te stappen op een nieuwe afvalverwerker.
De overstap naar één centrale dienstverlener was voor Makro een uitdaging vanwege de bestaande langlopende contracten. Het bedrijf heeft dit opgelost door te kiezen voor een gefaseerde implementatie. Toen enkele grote afvalcontracten verliepen, zijn ze voor die afvalstromen overgestapt naar Rondo. Enkele contracten konden echter nog niet stopgezet worden, dus die worden nu stapsgewijs ook overgenomen door Rondo.
Rondo kan vervolgens makkelijker schakelen tussen verschillende partijen. Dit betekent dat er flexibeler geschakeld kan worden wanneer er ergens problemen zijn, als er een duurzamer alternatief is of als de afvalverwerking ergens anders voordeliger is.

Investering overstap naar één partner

Er zijn uiteraard wel kosten verbonden aan de dienstverlening van Rondo. Deze kosten zijn voor Makro snel terugverdiend, door voornamelijk lagere afvalkosten. Ook voor andere organisaties is de terugverdientijd vaak kort, doordat de kosten van de afvalverwerking significant dalen. Daarnaast levert het uitbesteden van het afvalmanagement meestal ook een flinke tijdsbesparing op. Ook dat scheelt indirect dus kosten.

Naast de financiële investering is er uiteraard ook een éénmalige tijdsinvestering nodig om alle data van de vorige afvalverwerkers te verwerken in het dashboard van Rondo. De implementatie vond plaats in drie fases, waarbij per fase de data van zes vestigingen zijn overgezet. Deze gefaseerde aanpak heeft geleid tot een gestage overgang van ongeveer 9 maanden. Hiermee zijn nu bijna alle vestigingen van Makro overgezet naar het dashboard van Rondo. Momenteel worden de laatste kleine stromen nog overgezet of geoptimaliseerd, waarmee Makro de komende tijd aan de slag gaat.

Voordelen overstap voor Makro

De overstap naar één centrale dienstverlener voor het afvalmanagement heeft Makro verschillende voordelen opgeleverd:

  • Kostenbesparing: de overstap naar Rondo levert Makro jaarlijks een significante kostenbesparing op. De exacte kostenbesparing in de toekomst kan Makro nog niet aantonen vanwege de gefaseerde overstap het afgelopen jaar.
  • Volledige ontzorging: Makro hoeft niet meer zelf rechtstreeks met de leverancier te communiceren. Dit scheelt tijd op kantoor en in de vestiging.
  • Inzicht in milieu-impact afval: Makro krijgt een beter inzicht door de goede portal en rapportages. De gecentraliseerde data maakt vergelijkingen en gerichtere acties mogelijk.
  • Betere borging: alle afvaldata, facturen en pakbonnen zijn nu centraal en makkelijk vindbaar, in tegenstelling tot de eerdere versnippering.
  • Local heroes: waar mogelijk wordt gewerkt met “local heroes”, waardoor er minder transport nodig is voor bepaalde stromen. De exacte milieubesparing is nog niet volledig inzichtelijk.
  • Het dashboard: positieve en negatieve afwijkingen zijn duidelijk zichtbaar in het Makro bespreekt maandelijks met het hoofdkantoor en Rondo welke maatregelen ze hierop kunnen nemen. Hierbij analyseert Rondo de afvaldata en kan Makro hierover ook eigen vragen stellen.
  • Naleving wet- en rapportagerichtlijnen: door de volledige ontzorging voldoet Makro gemakkelijk aan wetgeving en rapportagerichtlijnen.

Tips voor implementatie

Als je via een samenwerking aan de slag gaat met een dienstverlener, is het van belang om goede afspraken te maken over:

  • De contactpersoon: zorg voor één aanspreekpunt en niet meer.
  • De kosten- en tijdverdeling: implementeren in fases maakt het vele malen makkelijker.
  • De rechten binnen de online dashboards: zorg dat de juiste medewerkers de juiste rechten hebben.

Zelf aan de slag met circulair afvalbeheer? Schrijf je in voor Circulair Vooruit op VANG Buitenhuis

Dit artikel is gepubliceerd binnen de koplopergroep ‘afval en circulair’ met horecagroothandels. Deze is geïnitieerd en gefinancierd door het programma VANG Buitenshuis van Rijkswaterstaat. Stichting Stimular begeleidt de koplopergroep.