Volgens de KPMG 2025 Global CEO Outlook is het vertrouwen van CEO’s in de wereldeconomie gedaald tot een dieptepunt in vijf jaar. Dit komt doordat bedrijfsleiders zich richten op strategische investeringen in AI, talent en risicobestendigheid om toekomstige groei te ondersteunen en te stimuleren. Het jaarlijkse onderzoek onder meer dan 1300 wereldleiders onthult een voorzichtige kijk onder CEO’s, gedreven door aanhoudende geopolitieke spanningen en economische onzekerheid.
Het uitdagende landschap leidt tot een verschuiving in de leiderschapsaanpak, waarbij velen hun groeistrategieën aanpassen om te navigeren in de complexe wereld van vandaag. 68 procent van de CEO’s heeft vertrouwen in de huidige koers van de wereldeconomie – een daling ten opzichte van 72 procent vorig jaar, waarmee een langdurige trend van dalend vertrouwen wordt voortgezet.
Stephanie Hottenhuis, bestuursvoorzitter en CEO van KPMG Nederland: “CEO’s investeren in mensen en technologie, en het samenspel tussen beide. Ondanks de toegenomen complexiteit in de geopolitieke klimaat en diverse uitdagingen, kiezen ze ervoor om niet af te wachten, maar actief te bouwen aan toekomstbestendige organisaties. Duurzaamheid blijft een prioriteit, dilemma’s en afwegingen worden scherper – en de nieuwe investeringen steeds groener.”
Klimaatvertrouwen neemt toe
Hoewel de houding ten opzichte van ESG per regio verschilt, blijkt uit de KPMG 2025 CEO Outlook dat de meeste bedrijfsleiders zich sterk blijven inzetten voor hun duurzaamheidsdoelen en er steeds meer vertrouwen in hebben dat ze deze zullen halen.
Opvallend is dat een meerderheid (61 procent) van de CEO’s er nu vertrouwen in heeft dat ze hun netto-nuldoelstellingen in 2030 zullen halen. Deze duidelijke toename van vertrouwen duidt op een toenemend geloof in de haalbaarheid van klimaatambities op lange termijn binnen het bedrijfsleven.
“Uit onze bevindingen blijkt duidelijk dat CEO’s kansen zien in disruptie door gedurfd te investeren in technologie, innovatie en talent. Met wat we zien, is er een zorgvuldige balans nodig tussen innovatie en verantwoordelijkheid. De reacties van CEO’s op AI illustreren dit: leiders erkennen de noodzaak om innovatie te omarmen en tegelijkertijd zorgen over ethiek, regelgeving, bijscholing en toegang tot talent te managen. Uiteindelijk zullen de leiders die marktvolatiliteit kunnen omarmen en investeringen kunnen richten op de juiste strategische gebieden voor hun organisatie, het best gepositioneerd zijn om nieuwe kansen te ontsluiten en duurzame groei op lange termijn te creëren. ” – Bill Thomas, Wereldwijd voorzitter en CEO van KPMG International.
De grootste obstakels die overwonnen moeten worden om klimaatambities voor netto nul of vergelijkbare doelen te behalen, zijn de complexiteit van het koolstofvrij maken van toeleveringsketens (genoemd door 25 procent van de CEO’s) en een gebrek aan vaardigheden en expertise om oplossingen succesvol te implementeren (21 procent). Kosten worden als een minder belangrijk probleem gezien – genoemd door 11 procent van de leiders, grotendeels hetzelfde als een jaar geleden.
CEO’s erkennen steeds vaker het potentieel van AI om hun inspanningen op het gebied van koolstofvrij maken en duurzaamheid te ondersteunen. De belangrijkste use cases zijn:
- Het verbeteren van de datakwaliteit en rapportage op het gebied van duurzaamheid (79 procent)
- Het identificeren van kansen voor efficiënt gebruik van hulpbronnen (79 procent)
- Het verminderen van emissies en het verbeteren van de energie-efficiëntie (78 procent)
Een andere prioriteit is ESG-rapportage: de helft (51 procent) van de bedrijfsleiders geeft aan dat ze prioriteit geven aan compliance- en rapportagenormen om te voldoen aan de veranderende eisen van investeerders en toezichthouders.
Twee derde (65 procent) van de CEO’s geeft aan dat ze duurzaamheid volledig in hun bedrijf hebben verankerd en gelooft dat het cruciaal is voor hun succes op de lange termijn. Er is echter nog werk aan de winkel als het gaat om het integreren van duurzaamheidsoverwegingen in beslissingen over kapitaaluitgaven. Slechts 29 procent geeft aan dat deze volledig geïntegreerd zijn.
“Ik ben bemoedigd dat leiders, ondanks de uitdagende macro-economische omstandigheden, zich sterk blijven inzetten voor ESG-kwesties. De sprong in vertrouwen rond netto-nuluitstoot geeft een positief signaal af en zou kunnen bijdragen aan het creëren van momentum voor het behalen van collectieve decarbonisatiedoelen. In bredere zin blijven CEO’s maatschappelijke betrokkenheid als essentieel beschouwen, maar we zien dit ook genuanceerder worden. Drieëntachtig procent van de leiders geeft aan dat er een toenemende behoefte is aan een evenwicht tussen lokale en gecentraliseerde benaderingen die inspelen op veranderende politieke landschappen, conflicten en de korte- en langetermijnimpact van klimaatverandering op de gemeenschappen waarin zij actief zijn.” – John McCalla-Leacy, Hoofd Global ESG KPMG International.
Faiza Oulahsen, Director Duurzaamheid bij KPMG: “Duurzaamheid blijft stevig verankerd in de boardroom: niet als modewoord, maar als strategische koers. Ondanks zorgen dat ESG-thema’s ogenschijnlijk terrein verliezen en klimaatdoelen uit beeld raken, blijkt het tegendeel waar. De transitie naar een duurzaam verdienmodel is (geen bijzaak, maar een) integraal onderdeel van de langetermijnstrategie van het bedrijfsleven. Duurzaamheid is niet alleen de weg vooruit, het is inmiddels de standaard”.
Over de KPMG 2025 CEO Outlook
De 11e editie van de KPMG CEO Outlook, uitgevoerd onder 1.350 CEO’s tussen 5 augustus en 10 september 2025, biedt een uniek inzicht in de mindset, strategieën en planningstactieken van CEO’s.
Alle respondenten houden toezicht op bedrijven met een jaaromzet van meer dan 500 miljoen dollar en een derde van de ondervraagde bedrijven heeft een jaaromzet van meer dan 10 miljard dollar. Aan het onderzoek namen CEO’s deel uit 11 belangrijke markten (Australië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Japan, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de VS) en 12 belangrijke sectoren (vermogensbeheer, automotive, bankwezen, consumenten en retail, energie, infrastructuur, gezondheidszorg, verzekeringen, life sciences, productie, technologie en telecommunicatie).


