Juist Greenchoice heeft altijd zeer actief onderscheid gemaakt tussen groene en grijze energie en oude en nieuwe leveranciers. Greenchoice is in dat opzicht altijd een bijzondere leverancier geweest en ziet dat als een van de bestaansredenen van het bedrijf. Daarom krenkt ons dit diep,’ zegt Michiel Rexwinkel, mede-oprichter van Greenchoice.

Greenchoice zou volgens de NMa: ‘de consumenten niet altijd goed ingelicht hebben over de belangrijke voorwaarden van het contract dat zij aanboden, bijvoorbeeld over de duur en over de manier waarop een klant kan opzeggen’. Greenchoice laat in reactie hierop weten dat het als enige leverancier niet met een bepaalde contractduur noch met daaraan gekoppelde opzegboetes werkt. ‘Dit klantvriendelijke beleid wordt nu niet beloond maar juist door de NMa bestraft. Dat vinden wij onbegrijpelijk. Greenchoice accepteert altijd alle vormen van opzegging door klanten. Ook dat zien wij als uiterst klantvriendelijk en wij snappen dan ook niet welke verdere uitleg daar nog bij nodig is.’ Greenchoice stopte vorig jaar al met deur-aan-deurverkoop, dat het tot die tijd door één klein bedrijf liet uitvoeren. ‘Wij kozen bewust niet voor telefoonverkoop, waarbij mensen rond etenstijd worden gestoord.’

Greenchoice vindt het verder opvallend dat de NMa tot nu toe alleen forse boetes heeft gegeven aan nieuwkomers in de markt. Rexwinkel: ‘Terwijl het doel van de NMa is om een waakhond te zijn voor de vrije ondernemende energiemarkt, lijkt het nu een juridische organisatie die bezig is met juridische haarkloverij. De boete is onbegrijpelijk en totaal buiten proporties. Ons wordt verweten dat wij de klant onvoldoende hebben geïnformeerd terwijl het overstappen structureel verwarrend wordt gemaakt door de grote traditionele energiebedrijven. Voor een eerlijke marktwerking had de NMa daar juist al veel eerder tegen moeten optreden.’ Het onderzoek van de NMa betrof uiteindelijk 40 ingediende klachten.

‘Met het doelbewust in stand houden van onduidelijkheid in de markt, probeerden de traditionele energiebedrijven hun klanten vast te houden. En nu worden wij ook nog eens bestraft voor die onduidelijkheid. Dat is een absurde situatie. Natuurlijk moet de NMa tegen fouten optreden. Wij ontkennen niet dat die zijn gemaakt, maar beslist wel dat die structureel zouden zijn. Wij spannen ons keihard in om groene energie te leveren en hebben nog nooit een klant benadeeld. Klanten zijn stuk voor stuk altijd voordeliger uit geweest na het overstappen. Sterker nog, onze klanten zijn al jaren het meest tevreden, volgens de meest recente onderzoeken van de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis. Wij zijn ontzettend boos en vinden dat NMa de verkeerde partij beboet. Welk signaal wil de NMa afgeven door het-beste-jongetje-van-de-klas keihard te straffen met een 1 omdat die niet volgens de opdracht zijn opstel met pen maar met potlood geschreven heeft,’ aldus Rexwinkel.