Ruim 1 op de 3 Nederlanders is bereid om met een e-bike van de zaak naar werk te fietsen. Wanneer de afstand van huis naar werk minder dan 25 kilometer is, kiest zelfs 47 procent voor de gratis elektrische fiets. Nederlanders vinden de e-bike bovendien steeds hipper en praktisch voor met name lange afstanden. De hoge aanschafprijs weerhoudt de helft er echter van om zelf een elektrische fiets aan te schaffen. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.110 respondenten dat Gfk heeft verricht in opdracht van Univé.

woonwerkUit het onderzoek blijkt dat de e-bike steeds toegankelijker wordt. Zo vindt de helft van de Nederlanders de e-bike geschikt voor iedereen en niet alleen voor ouderen. Zeker 58 procent van de Nederlanders vindt de elektrische fiets een goede oplossing voor middelbare scholieren die lange afstanden moeten afleggen naar school. Ondanks dat 40 procent naar school of werk fietst, gebruikt slechts 7 procent de e-bike. De hoge aanschafprijs is volgens 48 procent van de Nederlanders de belangrijkste reden om niet voor een elektrische fiets te kiezen. Uit gegevens van de rai verenging en Bovag blijkt dat we gemiddeld zo’n 1.000 euro uitgeven aan een e-bike. Wanneer men een e-bike van hun werkgever zou krijgen, is 47 procent bereid deze te gebruiken voor woon-werkverkeer, mits de afstand kleiner is dan 25 kilometer. Ook heeft 1 op de 10 Nederlanders interesse in het leasen van een elektrische fiets.

Waardevol vervoersmiddel

“We verwachten dat de e-bike een grotere rol gaat spelen in het dagelijks leven”, vertelt Etienne de Cooker, directeur schade Univé. “Het is een waardevol vervoersmiddel, net als een scooter of auto. Dat betekent ook dat er steeds meer verzekeringen voor de e-bike worden afgesloten. Vorig jaar zagen we een toename van maar liefst 22.000 fietsverzekeringen, waarvan meer dan de helft voor de e-bike was. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar zien we een lichte stijging in afgesloten e-bike verzekeringen, ten opzichte van datzelfde kwartaal in 2015. Omdat het fietsseizoen nog maar net begonnen is, verwachten we dat die stijging de aankomende tijd verder zal doorzetten. Daarnaast zien we dat 90% van de gemelde schadegevallen met fietsen betrekking heeft op e-bikes. Ook blijkt uit onze eigen cijfers dat de gemiddelde schadelast bij volwassenen (25-49 jaar) een stuk hoger is dan bij jongeren (tot 25 jaar) en ouderen (50+). We verwachten hier nog meer verschil in te zien wanneer werknemers de elektrische fiets intensiever gaan gebruiken voor woon-werkverkeer.”

Download het volledige onderzoek (pdf)