Op maandag 28 april gaat in Uithuizen bij Autodemontage Klaas Boer een internationaal pilotproject van start dat gericht is op het recyclen van kunststoffen uit afgedankte auto’s. Acht grote internationale bedrijven, verenigd in de Global Impact Coalition (GIC), lanceren samen een baanbrekend initiatief voor het sluiten van de kunststofkringloop in de auto-industrie. De pilot wordt afgetrapt bij Autodemontage Klaas Boer, onderdeel van het netwerk van ARN (Auto Recycling Nederland).

De deelnemende bedrijven zijn BASF, Covestro, LG Chem, LyondellBasell, Mitsubishi Chemical Group, SABIC, SUEZ en Syensqo. Samen willen zij aantonen dat het technisch en economisch haalbaar is om hoogwaardige gerecyclede kunststoffen op grote schaal beschikbaar te stellen aan autofabrikanten (OEM’s).

Selectieve demontage en innovatieve recycling

Klaas Boer is aangesloten bij het netwerk Automotive Recycling Nederland (ARN). Bij de aftrap komen teamleden van de Global Impact Coalition en vertegenwoordigers van elk van de acht bedrijven ter plaatse bijeen om dit unieke demontageproces te starten.

De pilot start met de selectieve demontage van honderd afgedankte voertuige. Het team van Autodemontage Klaas Boer zal met een speciaal uitgeruste graafmachine selectief kunststof auto-onderdelen verwijderen. Deze worden vervolgens gesorteerd in clusters van vergelijkbare onderdelen en polymeertypen. De demontage duurt ongeveer twee weken, waarna de onderdelen naar Reyond in Duitsland worden verscheept voor versnippering. Vervolgens worden ze bij Steinert – eveneens in Duitsland – gesorteerd in kunststoffracties en vervolgens naar deelnemende chemische en afvalverwerkingsbedrijven gestuurd voor recycling.

Van afval naar grondstof

Jaarlijks belandt in de EU meer dan 800.000 ton kunststofafval van afgedankte voertuigen op de stort of in de verbrandingsoven. Dat zorgt niet alleen voor milieuschade, maar betekent ook een verlies van waardevolle grondstoffen. Met deze pilot willen de deelnemende bedrijven laten zien dat het anders kan.

“Deze samenwerking betekent een keerpunt voor de industrie,” aldus Charlie Tan, CEO van de Global Impact Coalition. “Minder dan 20 procent van het kunststof uit afgedankte auto’s wordt momenteel gerecycled. Door partijen uit de hele keten – van demontage tot chemische recycling – bij elkaar te brengen, leggen we de basis voor een gesloten kringloop.”

Europese samenwerking

Het pilotproject speelt zich af in zowel Nederland als Duitsland en is bedoeld om onder realistische omstandigheden een nieuwe methode voor sorteren en recyclen te testen. Door kunststofdelen te clusteren en gericht te verwerken, kunnen ze opnieuw worden ingezet in nieuwe auto-onderdelen. Dit betekent een belangrijke stap richting een circulaire economie binnen de automotive sector.