Met een nieuwe tv-spot spreekt Wakker Dier vandaag FrieslandCampina aan op de verkoop van sloopmelk. Wakker Dier wil dat de grootste zuivelgigant van Nederland meer doet tegen grote welzijnsproblemen bij melkkoeien, zoals kreupelheid en pijnlijke ontstekingen. Leonie Vestering van Wakker Dier: “Ruwweg 60 procent van de melkkoeien in Nederland valt onder FrieslandCampina. Dat schept een grote verantwoordelijkheid richting de dieren.”
In de tv-commercial wordt een melkkoe opgejaagd door een ongeduldige tankauto van FrieslandCampina. Dit illustreert hoe grote zuivelfabrikanten zoals FrieslandCampina al decennialang de melkproductie van koeien opdrijven. En dat terwijl de leefomstandigheden van melkkoeien veel te wensen overlaten.
Welzijnsproblemen
De Nederlandse melkveehouderij kampt met grote welzijnsproblemen. Zo loopt ongeveer één op de vijf koeien kreupel. En heeft jaarlijks zo’n dertig procent van de koeien een of meerdere pijnlijke uierontstekingen. Hoewel een koe van nature wel twintig jaar kan worden, gaat ze in de vee-industrie gemiddeld al rond haar zesde naar de slacht.
Zij betaalt de prijs
De koe betaalt de prijs voor een systeem dat gericht is op het produceren van zoveel mogelijk melk tegen zo laag mogelijke kosten. Mede door jarenlang doorfokken produceert de gemiddelde melkkoe in Nederland nu jaarlijks rond de 9.000 liter melk (tegenover zo’n 4.000 liter in 1950). Ze komt over het algemeen weinig buiten en brengt vaak veel tijd door in stallen met vieze, gladde vloeren en krappe ligplekken. Daardoor krijgt ze sneller last van gezondheidsproblemen.
FrieslandCampina
Zuivelgiganten hebben de sleutel in handen om deze problemen op te lossen. Vestering: “Met goede welzijnseisen voor koeien en fatsoenlijke compensatie voor boeren kan marktleider FrieslandCampina het lot van honderdduizenden melkkoeien verbeteren.” Met een omzet van zo’n 13 miljard euro staat FrieslandCampina in de top tien grootste zuivelconcerns ter wereld. Slechts een fractie van de melk die het bedrijf verhandelt is biologisch.
Keurmerken
Wakker Dier wil dat sloopmelk, koemelk zonder goed welzijnskeurmerk, verdwijnt uit de supermarkt. De organisatie vindt dat zuivel minimaal moet voldoen aan de eisen van één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming of die van Nederlands biologisch (EKO). Het Beter Leven keurmerk stelt concrete eisen aan ruimte en comfort in de stal. Het Nederlandse biologisch keurmerk vereist onder andere dat de koeien veel in de wei komen. Op dit moment draagt minder dan tien procent van de zuivel in de supermarkten een van deze keurmerken.
Reactie FrieslandCampina
“Het geschetste beeld in zowel de campagne als het artikel is onjuist en doet geen recht aan de realiteit binnen de Nederlandse melkveehouderij. Die staat juist voor zorg, kwaliteit en respect voor dieren. FrieslandCampina is een zuivelonderneming in eigendom van duizenden trotse melkveehouders. Via hun coöperatie zijn zij gezamenlijk eigenaar van het bedrijf en leveren zij de melk die FrieslandCampina verwerkt. Deze melkveehouders verzorgen hun koeien dagelijks met liefde en toewijding, vanuit verantwoordelijkheid én vakmanschap – want een gezonde koe die zich goed voelt, geeft meer melk.
De melkveebedrijven voldoen aan strenge eisen op het gebied van dierenwelzijn, voedselveiligheid en kwaliteit. Dankzij ruimere stallen, uitgebalanceerde voeding en doordachte fokprogramma’s zijn de leefomstandigheden van koeien de afgelopen jaren verder verbeterd.
Bovendien houden de leden-melkveehouders van FrieslandCampina via het Foqus planet-programma op meer dan honderd punten rekening met het welzijn van hun dieren – vaak bovenop de wettelijke normen. Zo kunnen consumenten vertrouwen op verantwoorde, veilige zuivel van hoge kwaliteit.”
Jan-Willem ter Avest, Manager Corporate Media Relations