Voor Nederlandse consumenten weegt prijs zwaarder dan duurzaamheid. Ook stellen zij zich afwachtend op tegenover kunstmatige intelligentie en maken zij zich zorgen over privacy en veiligheid van hun data. Dat blijkt uit de PwC-publicatie ‘Voice of the Consumer’, een wereldwijd onderzoek naar de wensen, voorkeuren en gedragingen van consumenten. Aan het onderzoek namen 20.662 consumenten uit 31 landen deel, onder wie 1.017 in Nederland.
Prijs versus duurzaamheid
Nederlandse consumenten maken zich minder zorgen over klimaatverandering dan consumenten elders. Zo’n elf procent maakt zich dagelijks zorgen over klimaatverandering tegenover 28 procent wereldwijd. Iets minder dan de helft is bereid slechts één tot tien procent meer te betalen voor een duurzamer product. Met name lokale producten zijn dan in trek. 32% koopt meer duurzame producten of producten met een verminderde klimaatimpact tegenover 46% wereldwijd.
Ook bij de aanschaf van tweedehands producten handelen Nederlandse consumenten eerder vanuit prijsoverwegingen (57%) dan vanuit duurzaamheid (30%). Zes op de tien geven aan kleding en schoenen alleen nieuw te kopen, zelfs als de kwaliteit en de garantie van hetzelfde tweedehands (of refurbished) product gelijk is. Boeken en speelgoed worden met respectievelijk 49% en 39% eerder tweedehands aangeschaft. Nederlandse consumenten proberen sneller nieuwe merken uit als er een actie aan gekoppeld is, 43% tegenover 27% wereldwijd.
Nederlanders maken zich ook grote zorgen over inflatie; de prijsstijgingen van de afgelopen jaren hebben hen hyperprijsbewust gemaakt’, stelt PwC-consumentenmarktexpert Vincent le Noble. ‘Consumenten willen kwaliteit, maar wel tegen een goede prijs. Hetzelfde geldt voor duurzaamheid. Ze staan ervoor open, maar producten mogen niet te duur worden. Voor producenten kan dit wringen, want aan kwaliteit en duurzaamheid hangt nu eenmaal ook een prijskaartje. Toch zullen zij moeten kijken hoe hun producten eenvoudiger en duurzamer kunnen.’
Privacy, veiligheid en kunstmatige intelligentie
Over privacy en veiligheid van hun data maken Nederlandse consumenten zich ook ongerust. Zo weet zestig procent niet goed hoe hun data gedeeld of opgeslagen wordt. Bedrijven die hier slordig mee omspringen, kunnen rekenen op een flinke deuk in het vertrouwen. Investeren in datasecurity, maar ook in duidelijke communicatie – uitleggen wat je als bedrijf met klantgegevens doet – betaalt zich uit.
Dat geldt ook voor kunstmatige intelligentie. Nederlandse consumenten stellen zich afwachtend op tegenover AI. Een kwart ziet AI nog niet als vervanger van menselijke interactie; juridisch en medisch advies scoren het laagst met 13%. Vincent le Noble: ‘Als jij als bedrijf bewijst dat je zorgvuldig, veilig en verantwoordelijk met AI omgaat, kun je je hiermee onderscheiden en concurrentievoordeel creëren.’