Onlangs zijn de 25 genomineerden bekendgemaakt die kans maken op een van de vijf finaleplaatsen in de Postcode Lottery Green Challenge 2018. De jaarlijkse, wereldwijde competitie van de Postcode Loterij geeft groene startende ondernemers een steun in de rug bij het op de markt brengen van hun groene plannen. Vanuit maar liefst 100 landen dienden een recordaantal van 845 ondernemers hun duurzame businessplan in om klimaatverandering tegen te gaan. Een pre-jury boog zich afgelopen maand over de inzendingen en selecteerde de 25 beste start-ups. Zij zijn nog in de running voor de hoofdprijs van 500.000 euro. Op 15 augustus maakt de organisatie bekend welke vijf start-ups daadwerkelijk naar de finale gaan. Op 13 september is de grote finale en wordt duidelijk wie de hoofdprijs in de wacht sleept. In totaal is er 1 miljoen euro beschikbaar voor de vijf beste inzendingen.

Nederland is dit jaar met vijf start-ups het sterkst vertegenwoordigd in de lijst van 25 genomineerden:

  • Francis Zoet (28), The Great Bubble Barrier: De Amsterdamse start-up The Great Bubble Barrier heeft een luchtbellenscherm voor rivierbeddingen ontwikkeld waarmee plastic in de rivieren wordt afgevangen voordat het in de zee terecht komt.
  • Emil Goosen (29), AquaBattery: Deze spin-off van de TU Delft heeft een energieopslagsysteem ontwikkeld dat louter gebruik maakt van water en zout. Hiermee biedt zij een milieuvriendelijke oplossing voor het opslaan van duurzame energie.
  • Irene de Groot (36), Asperitas: Het koelsysteem van de Haarlemse start-up Asperitas zorgt ervoor dat datacenters hun energieverbruik halveren en de vrijgekomen warmte kunnen omzetten in heet water voor externe partijen.
  • Marios Chryssolouris (27), Fresh Strips: Het uit Eindhoven afkomstige bedrijf Fresh Strips heeft voor verpakt voedsel labels ontwikkeld die verkleuren zodra het niet meer veilig voor consumptie is. Hiermee willen zij voedselverspilling tegengaan.
  • Mirjam de Bruijn (25), Twenty: Deze Amsterdamse start-up produceert herbruikbare flesjes en geconcentreerde toiletartikelen die de consument thuis kan aanlengen. Schoonmaakmiddelen en toiletartikelen, zoals shampoo en tandpasta bestaan voor ongeveer 80% uit water. Door het water pas thuis toe te voegen verklein je de CO2-uitstoot van deze producten omdat er minder transport én minder verpakkingsmateriaal nodig is.

Naast de Nederlanders zijn er vier Amerikaanse, drie Britse en twee start-ups uit Denemarken, Israël en Kenia genomineerd. Peru, Mexico, India, Finland, Bangladesh, Chili en Cambodja zijn ieder vertegenwoordigd met 1 start-up. Een volledig overzicht van alle 25 genomineerden is hier te vinden.

Jacquelien Bunt, voorzitter van de pre-jury: “Het is indrukwekkend om te zien hoe overal op de wereld start-ups bezig zijn om een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld. Het was echt een uitdagende en inspirerende klus om uit het recordaantal van 845 inzendingen de 25 beste inzendingen te selecteren. De 25 genomineerden laten allen de duurzame, ondernemende en creatieve geest zien waar de Postcode Lottery Green Challenge naar op zoek is.”Finale 13 september

Op 15 augustus maakt de organisatie bekend welke genomineerden doorgaan naar de finale op 13 september in de Gashouder in Amsterdam. Marieke van Schaik, voormalig managing director Goede Doelen Loterijen en medeoprichter van de Postcode Lottery Green Challenge, is dit jaar de voorzitter van de internationale jury.Vorig jaar won de Rwandese start-up EarthEnable met een duurzaam alternatief voor cement.