In Nederland kondigde Stichting Max Havelaar onlangs al aan dat het in Nederland onder haar Keurmerk verhandelde volume in 2005 met 20% is gestegen en dat de onderliggende waarde ongeveer 30 miljoen Euro bedraagt. Stichting Max Havelaar is het Nederlandse lid van FLO. FLO verenigt 20 nationale initiatieven in Europa, Japan, Noord-Amerika, Mexico en Australië/Nieuw Zeeland. De bekendmaking van de verkoopcijfers van Fairtrade / Max Havelaar valt samen met de verschijning van FLO’s jaarverslag 2005.

De snelheid waarmee de verkopen groeien, weerspiegelt de toenemende vraag van consumenten naar een positief handelsmodel dat eerlijker en duurzamer is voor boeren en hen helpt ontwikkeling in hun gemeenschappen te brengen.

“De opmerkelijke groei wereldwijd van handel onder het Keurmerk in 2005 laat ook zien dat meer en meer producenten, handelaren en licentienemers vertrouwen hebben in het Max Havelaar Keurmerk en willen toetreden tot het systeem. Steeds meer bedrijven kloppen aan bij de Keurmerk organisaties, omdat zij het Keurmerk op hun producten willen. In slechts een jaar tijd, van 2004 tot 2005, is het aantal licentienemers dat producten onder Keurmerk aanbiedt gestegen met 29%. Het certificeringssysteem achter het beeldmerk van Max Havelaar is absoluut onafhankelijk en dat geeft mensen vertrouwen”, zegt Luuk Zonneveld, managing director van FLO International.

Een recente nieuwkomer is Marks and Spencer, één van de grootste voeding- en kledingverkopers in Engeland. Het gehele assortiment van Marks & Spencer’s koffie en thee, in totaal 38 items, ging over op Fairtrade. Van deze overgang wordt verwacht dat zij de totale hoeveelheid Fairtrade koffie met 18% – en thee met 30% laat stijgen in Engeland.
De groei van het assortiment en de verkopen onder het Fairtrade / Max Havelaar Keurmerk betekent dat meer producentenorganisaties in staat zijn te verkopen onder eerlijke handelsvoorwaarden. In totaal is het aantal groepen gestegen met 127% sinds 2001 tot 508 in 58 landen en het aantal geregistreerde handelaars is in diezelfde periode gegroeid met 132%.
“Het Fairtrade systeem moedigt boeren in Afrika, Azië en Latijns Amerika aan zich te organiseren in democratisch opgezette groepen en veranderingen in gang te zetten in hun agrarische praktijk. Dit zorgt ervoor dat de stapsgewijze verbeteringen die Fairtrade mogelijk maakt duurzaam zijn. Zo krijgen gemeenschappen een echte kans om zelf te bouwen aan een betere toekomst”, aldus Luuk Zonneveld.
In 2005 heeft FLO een Producer Business Unit opgezet om Fairtrade / Max Havelaar gecertificeerde producenten organisaties te ondersteunen. Deze is, dankzij een samenwerking met de Nederlandse ontwikkelingsorganisatie SNV, in staat geweest het aantal ‘liaison officers’ -ondersteuners in ontwikkelingslanden- te vergroten naar 25. Binnenkort worden nog 5 nieuwe geworven. Naar verwachting zullen 370 producenten organisaties, die zo’n 600.000 families vertegenwoordigen, profiteren van de samenwerking tussen SNV en FLO.