Treedom viert vandaag zijn eerste verjaardag sinds zijn intrede op de Nederlandse markt. Een moment dat tegelijkertijd gepaard gaat met het bereiken van 2 miljoen geplante bomen wereldwijd. Het bedrijf, dat gespecialiseerd is in duurzame agrobosbouwprojecten, streeft ernaar om deze groei te behouden en de komende drie jaar zo’n 10 miljoen bomen te planten.

Treedom is het eerste platform ter wereld dat mensen in staat stelt om op afstand een boom te planten in landen die sterk worden bedreigd door klimaatverandering. Gebruikers van het platform kunnen de groei van de boom online volgen, evenals de geschiedenis van het project waartoe de boom behoort. Deze bomen, die rechtstreeks door lokale boeren worden geplant, leveren hun talrijke sociale, ecologische en economische voordelen op. Dit trekt steeds meer Nederlandse gebruikers naar het platform, dat blijft groeien. Treedom heeft momenteel ruim 100.000 gebruikers in Nederland. Om meer inzichten te verkrijgen in de houding van Nederlanders ten aanzien van duurzaamheid, klimaatverandering, ontbossing en het planten van bomen, heeft Treedom een onderzoek* uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Multiscope.

84% van de Nederlanders probeert CO2-uitstoot te verminderen

Uit het onderzoek blijkt dat 84 procent van de Nederlanders probeert om hun CO2-uitstoot te verminderen. Vooral het reduceren van plastic (60%), gebruik van water (48%) en het eten van vlees (42%) is populair onder Nederlandse om hun ecologische voetafdruk te verduurzamen. Ook is driekwart (76%) van de ondervraagden van mening dat het planten van bomen CO2-uitstoot vermindert.

Het idee van het planten (of krijgen) van een boom wordt daarom ook onder Nederlanders steeds aantrekkelijker. Redenen voor hen om een boom te planten of cadeau te geven zijn onder andere:

  • Bijna de helft (49%) ziet het planten van een boom als bijdrage aan een groenere wereld;
  • 45% denkt hiermee CO2-uitstoot te verminderen;
  • Een op de drie Nederlanders krijgt het gevoel dat zij een goede daad hebben verricht als zij een boom planten.

Federico Garcea, oprichter en CEO van Treedom, licht toe: “Bij Treedom weten we de impact van het planten van bomen om onze planeet groener te maken en te herstellen. Het heeft ons 10 jaar gekost om de eerste 1.000.000 bomen te planten – en ongeveer een jaar om de tweede miljoen te planten. Dit laat zien dat het planten van bomen en het streven naar een duurzamere wereld steeds belangrijker wordt. Zo hopen wij bij te dragen aan een groenere, betere en rechtvaardigere wereld.”

Cacaoboom populairst onder Nederlanders

Sinds een jaar trekt het Treedom-platform steeds meer Nederlandse gebruikers aan. Uit data van Treedom blijkt dat de cacaoboom de meest populaire boom is onder Nederlandse bomenplanters. Op de tweede plaats staan de koffie- en avocadoboom. Het afgelopen jaar gaven Nederlanders ook vaker bomen cadeau, bijvoorbeeld voor Kerst, Valentijnsdag of belangrijke gebeurtenissen zoals de geboorte van een kind.

“Sinds onze komst naar Nederland zijn we erin geslaagd om een community te creëren van 100.000 gebruikers. Een prestatie waar we trots op zijn! We zien dat Nederlanders de wereld belangrijk vinden en Treedom biedt hen een oplossing om een steentje bij te dragen aan een betere wereld. We hopen dat de Nederlandse markt blijft groeien om zo onze positieve impact te blijven vergroten”, aldus Garcea.

Treedom groeit niet alleen onder Nederlandse consumenten, maar werkt inmiddels ook samen met bedrijven in Nederland, zoals Philips en WeTransfer, om op grotere schaal bomen te planten. Het bedrijf heeft de ambitie om wereldwijd te blijven groeien en in de komende drie jaar 10 miljoen geplante bomen te bereiken door meer projecten over de hele wereld te openen. In de komende maanden start Treedom nieuwe projecten in Malawi en Ghana.

* Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Multiscope onder 1.025 Nederlandse respondenten, mei 2021