Vanaf deze week zijn alle 500 grams emmers van Tommies snackgroenten vervaardigd uit 100% rPET en daarmee gemaakt van 100% gerecycled en recyclebaar materiaal. In 2018 introduceerde Greenco bij Jumbo al onder haar merk Tommies Mini Toppers, Tommies Good to Go en de bekers Tommies snackgroenten in een volledig gerecycleerde verpakking. Dat scheelt al gauw 42.000 kilo plastic per jaar. Bovendien worden zo’n 6 miljoen PET flessen gerecycled voor het maken van deze verpakkingen.

Jumbo, The Greenery en Greenco hebben intensief samengewerkt om over te kunnen gaan naar volledig rPET (recycled PET). De rPET verpakkingen zijn volledig gemaakt van hergebruikt PET en hebben 70-80% minder CO2-uitstoot dan conventionele PET verpakkingen, waarmee een belangrijke stap wordt gemaakt in verduurzaming van verpakkingsmaterialen. De keuze voor een recyclebare oplossing is in lijn met het advies van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV).

Ambitie

CEO Robert Ketelarij is trots op de verduurzaming van de verpakkingen binnen Greenco waaronder het Tommies snackgroentenassortiment. ‘De keuze voor de duurzame verpakking sluit naadloos aan op onze ambitie om de toonaangevende speler te worden voor duurzaamheid in de tuinbouw. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is onze leidraad voor duurzame groei. Hierbij blijven wij continu innoveren en samenwerken met partners van binnen en buiten onze branche om iedereen te laten genieten van gezonde snackgroenten.’

Zuinig

De eerste rPET emmers liggen vanaf deze week bij Jumbo in de schappen. Ton van den Hoek, Senior manager AGF bij Jumbo Supermarkten, is daar blij mee. ‘We zijn continu op zoek naar manieren om verpakkingen te verminderen of te verduurzamen in nauwe samenwerking met onze leveranciers. We zijn dan ook verheugd dat onze vaste snackgroenteleverancier Greenco nu al haar Tommies snackgroenten in een duurzame verpakking aanbiedt.’
Jan Walta, key-accountmanager Jumbo bij The Greenery is blij met de introductie. ‘We streven naar een zo duurzaam mogelijke keten. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol. We zijn trots om samen te werken met vooruitstrevende telers als Greenco die voortdurend innoveren in het snackgroenten segment en zijn blij met de samenwerking met Jumbo om de keten verder te verduurzamen. Deze inspanningen dragen bij aan een duurzame samenleving.’

Op de foto v.l.n.r. Robert Ketelarij (CEO Greenco), Ton van den Hoek (Senior manager AGF) en Jan Walta (key-accountmanager Jumbo bij The Greenery).