“Klimaatverandering kan een enorme impact hebben op de continuïteit van een bedrijf. Neem een voedingsmiddelenbedrijf dat zijn productiegebieden ziet verdrogen. Of juist kansen: bouwbedrijven kunnen er hun voordeel mee doen om overstromingsbestendig te bouwen. Ook bedrijven die nog afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen zijn uiterst kwetsbaar en doen er goed aan tijdig besparingsinitiatieven te nemen en om te schakelen op duurzame bronnen”, aldus Rob van Tilburg, manager van de adviesgroep duurzaam ondernemen van DHV. Slechts 21% van de AEX- en MidCap-ondernemingen spreekt zich in zijn duurzaamheidverslag uit over klimaatverandering.

Om kansen en risico’s voortkomend uit klimaatverandering in kaart te brengen heeft DHV een instrument ontwikkeld dat deze systematisch traceert. Nagegaan wordt wat de (positieve of negatieve) invloed van klimaatverandering is op de markt, waarde en reputatie van de onderneming.

Post- en expressbedrijf TNT, dat de tool toepaste, is positief: “ondanks dat we al een ver uitgedacht CO2- beleid hebben, zette het ons toch aan het denken in hoeverre onze gebouwen op overstromingsgevoelige locaties liggen en in hoeverre dat onze continuïteit kan beïnvloeden”, aldus Peter van Minderhout, Group Director Social Responsibility. Ook ’s lands grootste groente- en fruithandelsbedrijf The Greenery paste de tool met succes toe. Arie van der Linden, directeur Kwaliteit en Milieu: “de tool maakt inzichtelijk op welke gebieden klimaatverandering onze bedrijfsvoering sterk kan beïnvloeden. Daar kunnen we nu nog beter onze managementaandacht op richten.”

De tool geeft richting hoe goed met risico’s en kansen om te gaan en bouwt voort op analyse-instrumenten van grote institutionele beleggers als Lehman Brothers en gezaghebbende instituten als The Carbon Trust, het UK Climate Impacts Programme en Harvard Business Review. “De kracht van dit exclusieve instrument is dat het enerzijds nagaat hoe een onderneming wordt beïnvloed door klimaatverandering, en anderzijds wat de kwaliteit is van de managementmaatregelen die ingezet worden om op deze invloed te reageren”, aldus Van Tilburg. “Ondernemingen worden steeds meer beoordeeld of ze op de zakelijke risico’s en kansen die voortkomen uit klimaatverandering zijn voorbereid. Investeerders en analisten betrekken deze informatie bij waarderingsbesluiten over ondernemingen. Ook diverse rapportagerichtlijnen als die van het Global Reporting Initiative vragen om deze informatie.”