Vanaf heden is PS in foodservice gestart met duurzaamheidsanalyses voor haar afnemers. Met deze analyses kunnen (party)cateraars, zorginstellingen, horeca en andere afnemers in één oogopslag zien hoe duurzaam hun aanbod is. De duurzaamheid wordt bepaald aan de hand van door Raad Voor Accreditatie erkende keurmerken.

PS in foodservice is een groeiende dataschakel in de foodketen. Ruim 900 producenten borgen en ontsluiten via PS hun productinformatie. Hierbij worden ook keurmerken van de producten vastgelegd. Sinds de start in 2009 is PS in foodservice gegroeid tot een productinformatiebank met 195.000 producten. Deze informatie wordt door middel van allerlei koppelingen doorgezet naar groothandels en afnemers.

PS verzorgt voor afnemers de productinformatie van hun assortiment. Op basis van deze assortimentsgegevens ziet PS dat de percentages duurzame producten in de assortimenten tussen de 0 en 13% ligt. PS in foodservice ziet dat hier nog veel winst te behalen is en verwacht dat deze percentages de komende jaren zullen stijgen. Zeker nu de overheid met de top van voedingsmiddelenindustrie de ambitie heeft uitgesproken dat Nederland binnen 5-10 jaar wereldwijd koploper zal zijn op het gebied van gezonde en duurzame voeding (Nationale Voedseltop 26 januari 2017). Om haar klanten zo goed mogelijk van dienst zijn bij deze transitie in de foodservice, is PS gestart met de duurzaamheidsanalyses.

Daar waar PS in foodservice stopt, gaat haar partner Foodstep verder. Zij ontwikkelden de monitor Gezonder eten & drinken. Deze monitor meet de duurzaamheid op basis van volumes en aan de hand van de richtlijnen van PIANOo. Daarnaast geeft de monitor ook uitgebreide gezondheidsinzichten. Zo wordt de gezondheid gemeten aan de hand van de richtlijnen van de Schijf van Vijf en meet de monitor nutriënten, zoals suiker en zout. De monitor is speciaal ontwikkeld voor cateraars om hen meer inzicht te geven in de gezondheid en duurzaamheid van hun bedrijfsrestaurants.