Princes maakt tonijnketen inzichtelijk met digitaal platform ‘Check je vis’

Bron
Princes

Vanaf vandaag kunnen klanten van Princes de reis volgen die de vis heeft afgelegd tot aan de winkel in Nederland. Tijdens de Bewuste Visweek van 21 tot en met 27 september lanceert Princes een nieuw initiatief om het verhaal achter de tonijn transparant in kaart te brengen. Zo kunnen consumenten met een QR-code op de nieuwe verpakkingslijn de herkomst van de tonijn op een nieuw digitaal platform inzien.

Het nieuwe platform, genaamd checkjevis.nl, maakt gebruikt van innovatieve blockchaintechnologie om inzicht te geven in de reis van een blik tonijn. QR-codes op de nieuwe verpakkingslijn zullen consumenten toegang geven tot het verhaal achter de producten. Het digital platform is zo ontworpen dat consumenten op een eenvoudige en transparante manier de milieu- en sociale impact van producten in kaart krijgen.

Menno Bax, Marketing Director voor Princes Europe: “Wij zijn marktleider* als het gaat om het volume MSC-gecertificeerde visconserven in Nederland. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat onze producten met zorg geproduceerd zijn. Blockchain is een mooie technologie waarmee de keten inzichtelijk wordt, waardoor consumenten zonder zorgen van onze vis kunnen genieten.”

De nieuwe verpakkingen met de QR-code liggen vanaf oktober in de winkel, waarbij Princes start met de tonijnproducten. Hierna volgen ook de andere vissoorten.

Verantwoord eten, met oog voor mens en milieu

Het initiatief is onderdeel van een bredere uitrol binnen de Princes Group. In samenwerking met Provenance – een toonaangevend transparantieplatform dat gebruik maakt van blockchain, mobiele en openbare data – wil Princes Group voor haar merken de toeleveringsketen inzichtelijk maken. Bax: “Onze nieuwe samenwerking met Provenance stelt ons in staat om ons verhaal duidelijk en gemakkelijk te vertellen. Het gebruik van blockchain wordt daarom steeds belangrijker binnen de groep, bijvoorbeeld ook bij ons Napolina-tomatenmerk en huismerken van strategische partners”.

Jessi Baker, oprichter & CEO van Provenance: “De groei rond duurzame en ethische producten zorgt voor veranderingen in de toeleveringsketens. Merken moeten concreet bewijs kunnen leveren dat ze impactvolle acties ondernemen. Deze samenwerking met Princes gaat over het transparant delen van informatie met het winkelend publiek op een consistente, geloofwaardige manier, zodat de consument een weloverwogen beslissing kan nemen en op ons voedselsysteem kan vertrouwen“.

Naast het nieuwe initiatief heeft Princes recentelijk voor zijn multipacks tonijnstukken een volledige recyclebare verpakking geïntroduceerd. De plastic sleeve om de verpakkingen is ingeruild voor een FSC-gecertificeerde kartonnen variant.

*Nielsen Food Open Market MAT P8, 2020

Share Button