Retailers kunnen met kleine aanpassingen grote duurzaamheidswinst boeken, juist in de aanloop naar Black Friday. Consumenten staan open voor duurzamer online shoppen, maar retailers moeten dan wel duurzame opties zichtbaar maken.
Bijna de helft van de consumenten houdt tegenwoordig rekening met duurzaamheid bij een online aankoop, blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor 2025. Toch is het aanbod aan duurzame opties in webshops vaak vaag of onzichtbaar. Terwijl het nu, rond drukke periodes als Black Friday, juist een kans biedt om consumenten te helpen bewuste keuzes te maken. Niet alleen door informatie te geven over de herkomst van producten, maar ook over de impact van bezorging en retourzendingen.
Veel retailers bieden nog standaard de snelste levering aan, terwijl consumenten openstaan voor alternatieven. Als je laat zien welke bezorgoptie de minste impact heeft op het milieu – zoals levering bij een afhaalpunt of gebundelde bezorging in één wijk – wordt het gemakkelijker om voor een duurzame bezorgoptie te kiezen. Cruciaal is wel dat je uitlegt waarom een latere levering duurzamer is.
Ook het retourbeleid verdient aandacht. Minder retouren begint bij betere productinformatie: duidelijke foto’s, correcte maten en eerlijke beschrijvingen voorkomen teleurstellingen. Tegelijkertijd moeten retailers kritisch kijken naar het gemak waarmee nu wordt geretourneerd. Door retourkosten te rekenen of gratis retourneren alleen via een fysieke winkel aan te bieden, prikkel je consumenten tot bewuster koopgedrag. En dat zorgt ervoor dat retourartikelen sneller opnieuw verkocht kunnen worden, met minder verspilling tot gevolg.
Retailers die hun duurzaamheidsambities serieus nemen, moeten verder kijken dan alleen hun interne processen. Ze moeten actief sturen op het gedrag van hun klanten. Juist tijdens commerciële pieken zoals Black Friday ligt hier een kans: duidelijkheid over de impact van keuzes helpt consumenten en bedrijven vooruit. Want minder ritten en retouren betekenen niet alleen minder CO₂-uitstoot, maar ook lagere kosten voor retailers en een eerlijkere prijs voor consumenten. Bovendien wordt de druk op logistieke teams verlaagd, iets waar in deze krappe arbeidsmarkt veel behoefte aan is.
Pieter Van den Broecke, EMEA Leader Supply Chain Strategies, Manhattan Associates

