Oprichters Smyle halen twee ton op met duurzame tandpasta tabletten en starten met biologische certificering en nieuwe smaken

Bron
Smile

Het duurzame tandpastamerk Smyle heeft het streefbedrag van 200.000 euro behaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Met dit bedrag wil het merk de groei, de ontwikkeling van nieuwe smaken en de biologische certificering van de ingrediënten financieren. Smyle is een natuurlijke en vegan tandverzorging in tabletvorm dat vrij is van plastic tubes en microplastics. Sinds de start van Smyle in juli heeft het bedrijf al 86.000 tubes bespaard.

Onze dagelijkse poetsroutine veroorzaakt een gigantische berg plastic. Zo produceert de mensheid ieder jaar 20 miljard tandpastatubes, waarvan 1,5 miljard tubes in oceanen en stortplaatsen terecht komt. De rest van de tubes worden verbrand, omdat de tubes door hun samenstelling en tandpastaresten niet gerecycled kunnen worden. Om vervuiling tegen te gaan en een bijdrage te leveren aan een betere wereld, zijn ondernemers Almar Fernhout, Dennis Kamst en Roger Nefkens, Smyle begonnen.

“Van de verpakking tot aan het bewaarflesje van de tabletten, alles is herbruikbaar en hervulbaar. We produceren 100 procent plastic-vrije tandpasta van natuurlijke ingrediënten. We laten de tabletten daarbij onafhankelijk testen door de Academie Voor Tandheelkunde in Amsterdam,” aldus Nefkens.

Impact vergroten

Eind 2021 willen de oprichters van Smyle 1 miljoen tandpasta tubes bespaard hebben. Om deze impact te kunnen maken heeft Smyle twee ton aan groeikapitaal opgehaald via crowdfunding platform CrowdAboutNow. Met dit bedrag willen ze verder groeien in Nederland en uitbreiden naar het buitenland. Daarnaast wordt het geld gebruikt voor de biologische certificering van de ingrediënten in de tandpasta en de ontwikkeling van nieuwe versies en smaken van de tabletten. Zo is er vanuit hun klantenkring onder andere veel vraag naar een sensitive variant en een product dat geschikt is voor kinderen.

Samen bouwen aan Smyle

Oprichters van Smyle zien de communicatie met hun achterban als een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsvoering. ‘Om zo veel mogelijk mensen te betrekken bij onze missie, hebben we ervoor gekozen om via crowdfunding nieuwe investeringen op te halen. We willen iedereen de mogelijkheid bieden mee te denken over nieuwe plannen, zoals de nieuwe smaken die we willen ontwikkelen. Door samen te bouwen aan Smyle weten we zeker dat er ook daadwerkelijk draagvlak is voor onze ideeën. We zijn ontzettend trots dat we binnen zo een korte tijd zoveel investeerders hebben kunnen enthousiasmeren voor onze plannen”, aldus Kamst.

 

Share Button