De samenwerking tussen NOC*NSF en het waterstofconsortium Missie H2 gaat door tot en met de Olympische en Paralympische Spelen in Tokyo 2021. Bovendien treedt ook Toyota toe als partner van Missie H2. Olympisch kampioenen zoals Marit Bouwmeester en Ferry Weertman zetten als ambassadeurs van Missie H2 de campagne ‘Samen maken we Nederland Waterstofland’ extra kracht bij.

In Nederland hebben we de unieke kans om samen ‘Nederland Waterstofland’ te realiseren. Alle ingrediënten zijn hiertoe aanwezig. Met Missie H2, partner van TeamNL, slaan zeven partijen uit de waterstofketen (Gasunie, Groningen Seaports, Toyota, Port of Amsterdam, Remeha, Shell Nederland en Stedin Groep) de handen ineen om Nederland met behulp van de kracht van Olympische en Paralympische sport te laten kennismaken met de mogelijkheden van waterstof. Ook wil Missie H2 een brede beweging op gang brengen ten behoeve van de energietransitie.

Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF: We zijn erg blij met het verlengen van het partnership met Missie H2 met in ieder geval een jaar. Deze steun kunnen wij in deze tijd goed gebruiken. Goed om te zien dat Toyota via Louwman & Parqui, waar wij ook uitgebreid mee samenwerken, zich bij Missie H2 heeft aangesloten. Voor TeamNL is het prachtig dat deze bedrijven de Nederlandse sport en TeamNL ondersteunen en tegelijkertijd zo’n belangrijk maatschappelijk thema als onze verduurzaming onder de aandacht van Nederland weten te brengen. Daar blijven wij graag aan meewerken, vooral in aanloop naar en tijdens de Spelen van Tokyo die zoals bekend nu pas in de zomer van 2021 plaats zullen vinden.”

Ulco Vermeulen, bestuurslid Gasunie namens Missie H2: Voor Missie H2 slaan we natuurlijk de handen ineen. Ook in deze uitdagende tijden blijven we TeamNL steunen op weg naar Tokyo. Met de watersporters van TeamNL blijven we ons hard maken voor Nederland Waterstofland. Extra mooi is dat met de komst van Toyota Nederland nu alle schakels uit de waterstofketen in Missie H2 zijn vertegenwoordigd. Van producent tot eindgebruiker. Samen maken we van Nederland Waterstofland. Energietransitie is per slot van rekening teamsport.

Jan-Christiaan Koenders, managing director Toyota importeur Louwman & Parqui: Toyota voert een krachtige langetermijnvisie uit naar nul emissies. Al in 1997 introduceerden we als eerste automerk de zelfopladende hybrideauto, de Toyota Prius. Ook zijn we met de Toyota Mirai, die in 2014 werd onthuld, de eerste met een brandstofcelsedan die op waterstof rijdt. Als enige wereldwijde mobiliteitspartner van zowel de Olympische als de Paralympische Spelen wil Toyota van de spelen in Tokyo een showcase maken van zijn toekomstvisie met betrekking tot waterstof. Ook in Nederland zien we een belangrijke rol voor waterstof weggelegd. We zijn er trots op dat we samen met andere inspirerende partijen deel uit mogen maken van Missie H2 om ook de rest van Nederland hierover enthousiast te maken. Dat we dit samen met NOC*NSF door middel van sport kunnen doen, is geweldig.

Olympisch en Paralympisch kampioenen ambassadeurs van Missie H2

TeamNL topsporters Kiran Badloe, Marit Bouwmeester, Liesette Bruinsma, Ferry Weertman en Ilse Paulis & Marieke Keijser zullen zich tot en met de Olympische en Paralympische Spelen inzetten als ambassadeurs van Missie H2. De, in sommige gevallen zelfs meervoudig, olympisch, paralympisch, wereld-, Europees en Nederlands kampioenen kennen de kracht van het water als geen ander en zetten de campagne ‘Samen maken we Nederland Waterstofland’ kracht bij. Bovendien gaat Missie H2 tijdens de campagne nauw samenwerken met de watersportbonden KNZB, KNRB en het Watersportverbond.