Consument vindt voedsel onveilig

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft medio december een enquête gehouden over hoe de consument denkt over de veiligheid van zijn voedsel. De meerderheid, 46 procent, was het oneens met de stelling -ons voedsel is nog nooit zo veilig geweest als nu’, 32% was het daar mee eens, terwijl 23% geen mening had. Met name jonge huishoudens zonder kinderen (53%) en oudere huishoudens zonder kinderen (55%) vinden de veiligheid van hun voedsel onvoldoende. Het CBL concludeert hieruit dat de fabrikanten meer en beter moeten communiceren over hoe zij voedingsmiddelen produceren. Als zij extra maatregelen moeten nemen om de veiligheid van de producten te garanderen, dienen zij deze zonodig in de kostprijs te verrekenen. Het instellen van een algemene heffing, zoals LTO Nederland onlangs voorstelde in het kader van BSE-maatregelen, bestempelde de CBL-voorzitter als -klinkklare onzin’. De consument wil ook voor die zekerheid betalen, zo bleek uit de enquête. Maar liefst 86% zegt daarvoor een gulden per kg vlees extra te willen betalen. 90 procent bleek zelfs bereid om een dubbeltje of kwartje meer te betalen voor groente, fruit en aardappelen die met een minimum aan bestrijdingsmiddelen zijn geproduceerd. ... lees meer

Guidance for measuring and improving business performance and stakeholder relations SMEs

The United Nations Environment ProgrammeÃ??s Division of Technology, Industry and Environment and the Eco-Efficiency and Sustainable Enterprise Group at the Wuppertal Institute in Germany have jointly developed the Efficient Entrepreneur Calendar for small and medium-sized enterprises (SMEs). In combination with an additional booklet, the Calendar provides assistance and guidance on how to measure and improve business performance and stakeholder relations in seven areas. On the basis of “You canÃ??t manage what you canÃ??t measure”, it introduces performance measures that are easy to assess and evaluate. The Calendar charts a “month-by-month” programme that ends with a simple Efficient Entrepreneur report which can be put in a global internet database. ... lees meer

Bedrijven zijn niet zo gevoelig, SER zet met kunstgrepen overheid buitenspel bij verantwoord ondernemen : reactie op SER-advies

SER-voorzitter Wijffels gaat er van uit dat bedrijven in hoge mate gevoelig zijn voor schade aan hun reputatie. Gemma Crijns en Gerard Oonk hebben daar, wijzend op de Indiase praktijk, hun twijfels bij. Bedrijven doen nog bar weinig aan verantwoord ondernemen. Hoe is SER voorzitter Wijffels (Volkskrant, Forum 27 december) er in geslaagd om de vakbeweging, de werkgevers en enkele onafhankelijke deskundigen unaniem achter een advies over maatschappelijk verantwoord ondernemen te krijgen? Het gaat tenslotte om een onderwerp waarover vakbeweging en werkgevers nogal verdeeld zijn. In een interview in het Financieele Dagblad lichtte Wijffels zelf een tip van de sluier op. Door maatschappelijk ondernemen – niet alleen aandacht voor winst, maar ook voor mens en milieu – te bestempelen tot kernactiviteit van de onderneming ‘had ook de vakbeweging weer haar plaats’. Er kan nu via het CAO-overleg over worden gesproken. Daarmee ‘was het plaatje als het ware compleet en viel alles relatief makkelijk in een plooi’, liet Wijffels weten. In het SER advies zijn drie kunstgrepen toegepast om een consensus tussen de verschillende partijen te vergemakkelijken. Deze kunstgrepen zijn gebaseerd op onjuiste vooronderstellingen en leiden bijna vanzelf tot de belangrijkste conclusie die vooral de werkgevers en de regering bevalt: geen nieuwe regelgeving door de overheid. ... lees meer

Tien -onverantwoordelijkste bedrijven’ van 2000

Amerikanen hebben weinig fiducie in oliemaatschappijen, sigarettenfabrikanten en geneesmiddelenproducenten. Deze bedrijven zijn uitgeroepen tot de -onverantwoordelijkste’ van 2000. Zij trekken zich het minst aan van wettelijke bepalingen en het welzijn van burgers. De lijst van de -10 onverantwoordelijkste bedrijven van 2000′ werd vorige week gepubliceerd door het Amerikaanse maandblad Multinational Monitor en de actiegroep Corporate Crime Reporter (CCR). Multinational Monitor maakt deel uit van het actienetwerk van Ralph Nader, de groene kandidaat bij de voorbije Amerikaanse presidentsverkiezingen. De lijst van de onverantwoordelijke bedrijven wordt sinds 1987 elk jaar samengesteld. Het heeft betrekking op multinationals die in de Verenigde Staten actief zijn. ... lees meer

Paper published about eco-indicators

A new period is now emerging. A period in which society demands that companies pay attention to the social and environmental, as well as the economic, results of their actions. A period when companies must earn their -societal license to operate” and will increasingly be judged by the corporate values they stand for and by which they operate. It is a period that calls for new strategies. But how does a manager know what this means for his company? What kind of information does he/she need in order to make decisions? One way to cope with the new strategies is to develop and use eco-indicators for strategic management. Eco-indicators enable managers to monitor the results of measures, communicate about the company’s environmental performance and compare its performance with other companies. This makes eco-indicators an ideal instrument to support the strategic decision-making process and a useful compass on the road to sustainability. TNO, a Dutch based research Institute, published the paper “The fourth generation, new strategies call for new eco-indicators”. ... lees meer

PvdA en Groen Links zetten wetsvoorstel maatschappelijke verslaglegging bedrijven door

Op 15 december jl. is het SER-advies over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen aangenomen. In het advies is niet een wettelijke verplichting voor maatschappelijke verslaglegging door bedrijven opgenomen. PvdA en Groen Links hebben, als reactie op het SER-advies, toch besloten hun werkzaamheden voort te zetten om te komen met een wetsvoorstel voor rapportageverplichtingen van bedrijven met betrekking tot maatschappelijk ondernemen. ... lees meer

-Het zit me niet lekker’, Werken aan schone kleding uit India

Als actief deelnemer van de Schone Kleren Kampagne (SKK) zet de Landelijke India Werkgroep (LIW) zich al jaren in voor betere arbeidsomstandigheden in de internationale kledingindustrie. Er moet met andere woorden -schone’ kleding in de schappen komen: kleding die onder sociaal verantwoorde omstandigheden is geproduceerd. Hiertoe wordt momenteel gewerkt aan de invoering van een sociaal winkelkeurmerk voor kleding op basis van het Eerlijk Handels Handvest. Dit is een gedragscode die is gebaseerd op een aantal minimumeisen van de Internationale Arbeidsorganisatie, zoals uitbetaling van een -leefbaar’ loon, veilige en gezonde arbeidsomstandigheden, geen kinder- en dwangarbeid en recht op organisatie en collectieve onderhandelingen. ... lees meer