Zorg vergeet milieu

Zorginstellingen doen onvoldoende om het milieu te sparen. Voor zover ze wel maatregelen nemen, is het vaak een verplicht nummer. Dat constateren verschillende deskundigen in het augustusnummer van ZorgVisie-magazine. ... lees meer

Sustainability Reporting More Common Among Top Global Brands

Sustainability reporting is becoming more common than not among the world’s top brands, according to recent research from Global Reporting Initiative (GRI). The organization looked at the world’s top 100 brands, as ranked by Interbrand and Business Week in the Aug. 7 issue. It found 80 percent of the top 15 global brands release reports detailing economic, environmental and social performance, using metrics developed by GRI. ... lees meer

Meer aandacht voor duurzaam bankieren

De verwarring lijkt compleet; een paar weken geleden wint ABN Amro de Financial Times Sustainable Banking prijs en de dag daarna wordt dezelfde bank en zijn collega’s in Zembla stevig gekapitteld vanwege omstreden investeringen. De les hieruit: grootbanken moeten nog meer focussen op het integreren van duurzaamheid in hun reguliere operaties in plaats van het ontwikkelen van duurzaamheidproducten. Dat is knap lastig. ... lees meer

Neem deel aan de PICNIC GREEN CHALLENGE

De wereld moet een nieuwe groene levenstijl omarmen. Een slim idee kan een groot verschil maken. Doe mee en red de wereld! Om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van groene nieuwe producten en diensten, presenteren de Postcode Loterij en PICNIC “the PICNIC Green Challenge.” Wij moedigen jou aan om het broeikaseffect aan te pakken met een CO2 verlagend product of dienst. Stuur ons jouw idee voor 30 Augustus. ... lees meer

Friesland Foods publiceert eerste duurzaamheidsverslag

Friesland Foods heeft over 2006 haar eerste duurzaamheidsverslag gepubliceerd. In het duurzaamheidsverslag geeft Friesland Foods aan op welke wijze natuurlijke grondstoffen op een verantwoorde wijze verwerkt worden tot gezonde producten. De productieketen staat daarbij centraal. Centrale thema’s zijn: Natuurlijke grondstoffen, Verantwoorde verwerking en Gezonde producten. ... lees meer

Klimaatverandering is ‘hot’ in Europees bedrijfsleven

Waar de wereld meer en meer pleit voor acties tegen klimaatverandering, ontplooit het bedrijfsleven ook daadwerkelijk steeds meer initiatieven om klimaatverandering tegen te gaan. Stond klimaatverandering als maatschappelijk relevant onderwerp in 2002 op een achtste plek, dit jaar is het met stip gestegen naar een vierde plek op de agenda van het grote Europese bedrijfsleven, zo blijkt uit onderzoek dat dit voorjaar gedaan is onder de tweehonderd grootste Europese ondernemingen. Ondernemers verwachten bovendien dat dit thema binnen vijf jaar helemaal bovenaan hun agenda staat. ... lees meer

KLM en Wereld Natuur Fonds bundelen krachten tegen CO2-gevolgen

KLM en het Wereld Natuur Fonds (WNF) hebben vandaag een overeenkomst gesloten over verregaande reductie en compensatie van de CO2 uitstoot door KLM. Beide organisaties zijn van mening dat de CO2 uitstoot krachtig moet worden aangepakt omdat de opwarming van de aarde een ernstige bedreiging vormt voor mensen en dieren. ... lees meer

Body Shop stapt over op duurzame palmolie

The Body Shop stapt over op het gebruik van duurzame palmolie in hun zeep. De winkelketen maakt zich zorgen over de verwoesting van de regenwouden als gevolg van grootschalige palmolieproductie en hoopt met het initiatief ook andere bedrijven aan te sporen duurzame palmolie te gebruiken. ... lees meer

Milieu-investeringen bedrijven verdubbeld

Nederlandse bedrijven hebben vorig jaar 655 miljoen euro geïnvesteerd in milieuvoorzieningen. Dat is twee keer zo veel als in 2005. De energiesector was met 395 miljoen euro de grootste investeerder in het milieu. Andere belangrijke milieu-investeerders waren de chemische industrie (75 miljoen euro) en de delfstoffenwinning (55 miljoen euro). Een groot deel van de milieu-investeringen kwam ten gunste van de winning van alternatieve energie. Zo werd bijna een derde (200 miljoen euro) besteed aan de installatie van windparken. Door de hoge uitgaven aan alternatieve energie is ook het aandeel van de milieu-investeringen in de totale investeringen sterk toegenomen, tot 6,5 procent. Sinds 1997 was het milieuaandeel bij bedrijven in de industrie, de delfstoffenwinning en de energiesector niet zo hoog. ... lees meer