Het is een thema waar ondanks alle transparantie een taboe op rust. De wereld van MVO spreekt heel graag over ‘De winst van duurzaamheid’, maar vraag niet om de zwarte cijfers die aantonen wat die winst is. Jaarverslagen zijn er nauwelijks te vinden op de websites van kleinere duurzame organisaties. Het is een omissie die de meesten beloven goed te maken. Maar zij verzekeren allen winstgevend te zijn. En dat blijkt ook zo te zijn, wanneer de jaarrekeningen in het handelsregister worden geraadpleegd. Geen wolkje aan de blauwe hemel. De bedrijven blijken als B.V. op deze manier nog transparanter over het economische resultaat van hun duurzame bedrijfsvoering te zijn dan grote beursgenoteerde bedrijven, ondanks alle duurzaamheidsverslagen, zware financiële voorschriften en codes op het gebied van corporate governance. Concerns maken niet duidelijk hoe groot de winstbijdrage van hun duurzame dochter is of hun duurzame product.

Op de cover van de nieuwe P+ een Nederlandse Business Angel: Peter Arensman. Wat kunnen Business Angels betekenen voor collega-ondernemers die geld en raad nodig hebben? Welke Angels zijn actief in duurzaamheidsland? Hoe maken ze bedrijven winstgevend? P+ beschrijft de ontwikkeling, die interessant is in een tijd dat banken moeilijk krediet verstrekken. De term is komen overwaaien uit de States. Business Angels zijn vermogende ondernemers die hun geld en kennis inzetten om een collega op weg te helpen. Ze nemen een flink financieel risico, verliezen soms hun investering maar maken dat weer goed met bedrijven die wel beginnen te floreren. Nederlandse Business Angels toveren ook duurzame starters om tot winstmakers

Als bijlages bij deze P+ een Special over de inspanningen van gemeenten om collega-gemeenten in arme landen te helpen. Deze bijlage werd gemaakt in samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Ook de vaste bijlage P+ Bouwtrends is er weer, met ditmaal onder andere een presentatie van gebouw De St@art, het nieuwe hoofdkantoor van de Apenheul, ontworpen door Thomas Rau. Het is een duurzaam gebouw dat zich als een opengewerkt skelet door het boslandschap slingert.

Verder in dit nummer:

. Waarom een drukkerij die vooral mensen met een beperking aanneemt draait als een tierelier.
.Wie is Boudewijn Poelmann, de man die al drie miljard euro aan goede doelen uitdeelde?
.Hoe geeft MVO Nederland in haar hulp aan bedrijven invulling aan de P van People?
. Waarom weet een NGO in Zuid-Amerika wel winst te maken met het beheer van een ongeschonden tropisch regenwoud?
. Hoe helpt een vrouwelijke PUM-expert haar collega-onderneemster in arme landen het beste?
.Waarom heeft innovator Solland Solar geen Nederlandse thuismarkt?
. Hoe lang duurt het voordat grote concerns hun duurzame procesinnovaties er uit hebben?
. Hoe pakt de Rabobank het bankable maken van duurzame producten aan?
. Hoe kan het dat een biologisch-dynamisch landbouwbedrijf het probleem van de erfopvolging heeft opgelost?