ProVeg Nederland lanceert een platform dat zichtbaar maakt welke doelen Nederlandse organisaties – waaronder alle grote supermarkten, contractcateraars, groothandels, restaurantketens en onderwijsinstellingen – hebben gesteld, en hoe ver zij zijn met de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon. Het is voor het eerst dat de eiwittransitie zo precies in kaart is gebracht. Op deze manier wil ProVeg de hele voedselomgeving activeren om meer werk te maken van plantaardig.

Brede en noodzakelijke maatschappelijke transitie

Vanuit het oogpunt van gezondheid, dierenwelzijn en klimaat, onderstrepen onder andere de Nederlandse overheid, de Gezondheidsraad en een groot deel van de Nederlandse voedselbedrijven het belang van een meer plantaardig voedingspatroon. Onderzoek laat bovendien zien dat een meerderheid van de Nederlanders vindt dat we meer plantaardig zouden moeten eten. In Nederland is circa 60% van de eiwitconsumptie nog dierlijk, terwijl de Gezondheidsraad juist adviseert te streven naar een omgekeerde verhouding: 40% dierlijk en 60% plantaardig.

Martine van Haperen, expert Food Industry & Foodservice bij ProVeg: “De noodzaak van de eiwittransitie is inmiddels breed doorgedrongen in de maatschappij. Voor een blijvende verandering hebben we een voedselomgeving nodig waar plantaardig eten vanzelfsprekend is. Mensen maken dagelijks talloze keuzes over wat ze eten. Bijvoorbeeld in de supermarkt, op het werk, op school, in een restaurant of tijdens een dagje uit. Daarom is het belangrijk dat alle bedrijven die eten aanbieden of verkopen meer plantaardig en minder dierlijk als speerpunt opnemen in het beleid en concrete maatregelen nemen.”

Opvallende verschillen tussen sectoren

Door middel van onderzoek in online bronnen en data-uitwisseling, heeft ProVeg op het nieuwe platform eiwitstand.nl niet alleen in kaart gebracht welke organisaties een doel hebben gesteld en waar zij nu staan, maar ook welke stappen worden gezet voor meer plantaardig. Ruim 60% van de organisaties neemt maatregelen, wat laat zien dat de overgang naar meer plantaardig op de agenda staat. Opvallend is dat vrijwel alle grote supermarktketens en contractcateraars eiwitdoelen stellen, terwijl 20% van de restaurantketens en geen enkele groothandel een doel heeft opgenomen.

Marjolein Verkerk, MVO manager Jumbo Supermarkten: “In lijn met het advies van de Gezondheidsraad is ons doel dat in 2030 60% van de verkochte eiwitten plantaardig is. Daarom zetten we in op smaak, betaalbaarheid en innovatie, zodat we klanten kunnen inspireren en op een laagdrempelige manier kunnen laten kiezen voor een meer plantaardig eetpatroon. Samen met onze ketenpartners werken we aan een voedselomgeving die deze keuze mogelijk maakt. Dat kunnen we niet alleen; het vraagt inzet van de hele sector. Op Eiwitstand.nl maakt ProVeg deze inspanningen zichtbaar.”

Ook binnen sectoren zijn er grote verschillen te zien. In het onderwijs hebben de meeste universiteiten (71%) hun ambities vastgelegd in een doel, tegenover respectievelijk 28% en 4% van de hogescholen en mbo-instellingen.

Doelen, meten, meer plantaardig eten

Eiwitstand.nl wil bedrijven en instellingen helpen de eiwittransitie te versnellen. Van Haperen: “Voor een succesvolle strategie is een aantal ingrediënten nodig: commitment aan een ambitieus doel, concrete stappen om het doel te bereiken en inzicht in de voortgang. Ruim 60% van de onderzochte organisaties zet al stappen, maar slechts 10% rapporteert over de voortgang, terwijl het juist essentieel is om te weten waar je als organisatie staat. Ik verwacht dat meer organisaties komend jaar inzichtelijk gaan maken hoe ze ervoor staan. Daar is de hele maatschappij bij gebaat.”

Over de data

De data op www.eiwitstand.nl zijn verzameld door ProVeg Nederland en zijn gebaseerd op openbare bronnen zoals bedrijfswebsites, duurzaamheidsverslagen en vakmedia. ProVeg heeft zes representatieve sectoren geselecteerd (supermarkten, catering, groothandels, restaurantketens, vrije tijd en onderwijs). Alle organisaties zijn door ProVeg benaderd om de informatie te verifiëren en waar relevant aan te vullen. Waar organisaties niet hebben gereageerd is uitgegaan van de informatie die in openbare bronnen te vinden is.

Bron: ProVeg Nederland