Nederlandse supermarkten een doorn in het oog voor eerlijke rozen!

Bron
Hivos

Op Valentijnsdag worden voorbijgangers morgen op de Lange Voorhout in Den Haag geconfronteerd met tientallen werkjassen aan de lantaarnpalen. Hiermee wil Hivos het onzichtbare werk laten zien van tienduizenden vrouwen die voor veel te lage lonen werken in de bloemenindustrie in oost- en zuidelijk Afrika. Hierdoor kunnen zij niet voorzien in de basisbehoeften zoals voedzaam eten, water, onderdak, kleding, medische zorg, vervoer en onderwijs, omdat ze geen leefbaar loon krijgen. Dit komt omdat er nog steeds geen eerlijke prijs door de Nederlandse supermarkten voor rozen wordt betaald.

Small Change Big Deal

De jassen zijn onderdeel van de Hivos campagne ‘Small Change Big Deal’. Al jaren vraagt Hivos de supermarkten om iets aan de te lage lonen te doen. Met deze werkjassen wil Hivos aandacht vragen voor het onzichtbare werk van deze vrouwen. De meeste mensen weten nog altijd niet dat het bosje rozen dat ze in de supermarkt kopen meestal geen eerlijke prijs heeft. Hivos liet berekenen dat een bosje van 10 rozen slechts 13 cent duurder moet worden om de rozenpluksters een leefbaar loon te kunnen betalen. ‘Small Change Big Deal’ roept op tot een eerlijke deal, waarbij alle schakels samen die 13 cent opbrengen; alle schakels, dus zeker niet alleen de consument.

Ondanks de kennis toch door verkopen

Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, Dirk, Jumbo, Lidl en PLUS. Deze acht supermarkten zijn door Hivos op de hoogte gebracht van het feit dat de vrouwen die onze rozen plukken te weinig betaald krijgen. Toch ondernemen ze nog steeds geen concrete stappen om de lonen te verhogen tot een leefbaar loon. Terwijl supermarkten zoveel macht hebben: zij kopen de rozen vaak direct in bij de producent én bepalen de prijs voor de consument. De acht supermarkten zijn door Hivos gekozen vanwege hun marktaandeel in de bloemenindustrie in Nederland. Om in gesprek te blijven introduceerde Hivos afgelopen jaar het: ‘Hallo-Supermarkt-hoe-moeilijk-kan-het-zijn?-spel’. Supermarkten blijven moeite hebben met het maken van concrete stappen. Ze geven gehoor aan de oproep met woorden maar, wij vragen om actie

Over Hivos

Hivos is een internationale organisatie die gelooft in moedige mensen. Samen met hen komen we op voor gelijkheid en strijden we tegen machtsmisbruik. We werken met activisten, ondernemers, journalisten, kunstenaars, burgers en hun organisaties in meer dan 30 landen. Zij hebben de originele ideeën en het lef ze uit te voeren; wij staan hen bij met kennis, contacten, geld en bescherming. Zo bouwen we samen aan een vrije, eerlijke en duurzame wereld.

Share Button