Deze maand stemde het Europees Parlement in grote getale vóór het wetsvoorstel over corporate due diligence en corporate accountability. Goed nieuws natuurlijk. De wet verplicht bedrijven namelijk tot het beschermen van de mensenrechten en het milieu in hun hele keten. Extra speciaal is dat de wet is geschreven door Lara Wolters, Europees parlementslid voor de PvdA. Na invoering van de wet moeten bedrijven een risicoanalyse uitvoeren in hun keten én bij misstanden zorgvuldig maatregelen nemen. En hoewel deze wet dus nog niet officieel is ingevoerd, is het wel een extra reden voor jou als ondernemer om je keten transparanter te maken. Waarom? Ik heb drie redenen op een rij gezet.

1. Je bent de wetgeving voor

Het wordt dankzij de nieuwe wet alleen maar belangrijker dat je ‘due diligence’ op orde hebt. Dus: identificeer potentiële risico’s in je handelsketen op het gebied van mensenrechten en milieu. En handel er vervolgens naar door die risico’s te vermijden of te verkleinen. Daar is het nu al tijd voor, want het blijft niet bij die ene wet van Lara Wolters. Zo is er recent in Duitsland een wet tot ketenverantwoordelijkheid aangenomen en is ook in Nederland een initiatiefwetsvoorstel Verantwoord en Duurzaam Internationaal Ondernemen gepresenteerd. De strekking is hetzelfde: ken je keten en verminder of voorkom negatieve effecten op mens en milieu. Bedrijven vragen om een gelijk speelveld. Niet voor niets verwelkomen zo veel Nederlandse bedrijven de Europese wet. Kortom: wat houdt je nog tegen om je nu alvast voor te bereiden?

2. Het versterkt je positionering

Een tweede reden om je transparantie te vergroten is dat consumenten worden aangesproken door een goed verhaal en steeds gevoeliger zijn voor de reputatie van een bedrijf. Kijk naar Tony’s Chocolonely, Seepje en Wakuli. Door op de hoogte te zijn van risico’s in hun eigen handelsketen en daar in hun positionering op in te zetten, zijn ze in staat het anders te doen en een unieke positie in te nemen. Want ook al verplicht de nieuwe wet bedrijven straks allemaal om transparanter te zijn, het weerhoudt je er niet van om er ook nu al op in te zetten. In combinatie met goede marketing kan dit leiden tot een krachtige positionering van het merk. En wie weet: ook wel een hogere omzet.

3. Een sterke handelsrelatie heeft ook andere voordelen

Inzicht in je productieketen vraagt om intensievere handelsrelaties. En wat blijkt? Die zijn niet alleen goed voor mens en milieu. Zo laat een aantal studies zien dat bedrijven met intensieve handelsrelaties beter uit de coronacrisis komen. Goed contact en wederzijds vertrouwen zorgen ervoor dat bedrijven bij problemen samen naar oplossingen zoeken. En dat zorgt voor meer flexibiliteit in het bepalen van leveringsmomenten of het betalen van loon. Kortom: vertrouwen is wat waard. Zeker bij nog komende externe bedreigingen kan een goede relatie met je handelspartners het verschil maken.

Mijn advies is duidelijk: wacht niet langer en bereid je nu alvast voor. En dat hoef je zeker niet helemaal alleen te doen. Sterker nog: MVO Nederland biedt je ondersteuning. Zo werken we elke dag hard aan de MVO Risico Checker. Op deze website krijg je na een korte check en binnen een paar minuten gratis in beeld welke risico’s op het gebied van mensenrechten en milieu spelen in jouw handelsketen. Kun je daarnaast wel wat financiële steun gebruiken voor het verduurzamen van je keten? Vraag dan de IMVO-voucher aan waarmee je vijftig procent terugkrijgt van de kosten voor het inhuren van een externe adviseur – tot een maximum van 10.000 euro.

Marieke de Jong, Projectmedewerker IMVO bij MVO Nederland