Marene Arnold (Mastercard Nederland): ‘Hoe je een wereldwijde CSR-missie lokaal relevant maakt’

Hoe maak je een wereldwijd Corporate Social Responsibility (CSR)-programma lokaal relevant? Mastercard Nederland spant zich samen met partners in voor een inclusieve economie en geeft zo op een lokale manier invulling aan een wereldwijde missie.

Onze missie, doing well by doing good, richt zich op het aanjagen van een inclusieve, digitale economie. Dit is veel meer dan alleen filantropie, maar een kans om commercieel duurzame en sociale impact creëren. We willen het als bedrijf goed doen, maar dat kan alleen in een wereld waarin iedereen de vruchten kan plukken van de digitale economie. Dat doen we door samen te werken met partners en transacties wereldwijd veilig, gemakkelijk en toegankelijk te maken.

World Food Programme

Een van de wereldwijde CSR-projecten is het ondersteunen van het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties. Al sinds 2012 ondersteunen we het werk van het WFP door kinderen in risicogebieden schoolmaaltijden aan te bieden. Voor veel kinderen in moeilijke omstandigheden is een dagelijkse schoolmaaltijd vaak de enige maaltijd op een dag, en daardoor een belangrijke stimulans om naar school te gaan, in plaats van thuis te blijven om ouders te helpen. Schoolmaaltijden kunnen dus daadwerkelijk het verschil maken om kinderen naar school te laten gaan en ze een betere kans te geven om in de toekomst financiële zekerheid en onafhankelijkheid op te bouwen.

Lokaal relevant met wereldwijde en landelijke partners

Onze steun aan het WFP wordt bedrijfsbreed en dus wereldwijd gedeeld. Maar om onze Nederlandse activiteiten voor WPF effectief en relevant te houden, geven we hier een lokale invulling aan. Zo organiseren we in Nederland bijvoorbeeld liefdadigheidsdiners met Gault & Millau, een type evenement dat goed bij Nederland past. En in 2019 lanceerden we de bewustwordingscampagne #opgetrommeld op sociale media, waarmee we samen met influencers aandacht genereerden voor het wereldvoedselprobleem. Hierbij konden ouders en verzorgers foto’s van het lunchpakketje voor kinderen delen via sociale media, waarbij wij voor iedere gedeelde foto een week aan schoolmaaltijden voor kinderen doneerden via WFP.

Een ander voorbeeld om het schoolmaaltijdenprogramma van WFP lokaal relevant te maken, is onze samenwerking met Deliveroo. Rond Wereldvoedseldag (16 oktober) organiseerden we een actie met de populaire maaltijdbezorgdienst. Wie met Mastercard betaalde, kreeg 15 euro korting op een aankoop, en tegelijkertijd werden er voor elke bestelling schoolmaaltijden aan WFP gedoneerd. Hiermee verwachten we namens Mastercard Nederland 1 miljoen schoolmaaltijden te kunnen doneren via WFP.

1 miljard mensen verbinden met de digitale economie

We hebben daarnaast een ambitieus doel gesteld om voor 2025 ten minste 1 miljard mensen en 50 miljoen kleine bedrijven te verbinden met de digitale economie, ook wel financiële inclusie genoemd. In Nederland werken we daarvoor ook samen met lokale partners. Zo hebben we met Rabobank het Mastercard Farmer Network opgericht, om boeren in opkomende markten toegang te geven tot een digitaal platform, dat hen in staat stelt om hun producten voor een eerlijke prijs te verkopen. Ook lanceerden we in 2021 met bunq True Name in 30 Europese landen, waaronder Nederland. True Name geeft transgender en non-binaire personen de mogelijkheid om hun gekozen naam weer te geven op hun kaart. Daarmee dragen we bij aan financiële inclusie in de breedste zin van het woord.

We geven onze wereldwijde missie vorm met zowel wereldwijde als lokale samenwerkingen. Zo maken we niet alleen relevante impact, maar krijgen we ook het verhaal achter de acties het beste verspreid. Want alleen als we iedereen betrekken, en iedereen toegang geven tot de digitale economie, werken we samen op een duurzame manier aan een betere toekomst.

Marene Arnold, Director Marketing & Communications Netherlands bij Mastercard

Share Button