Voordelen van een gesloten keten
Door een keten sluitend te maken, wordt deze duurzamer en bespaart de producent kosten. Om de juiste hoeveelheid en kwaliteit in te nemen producten te kunnen bepalen, is een directere band tussen de producent en de consument vereist. Dit creëert voor bedrijven op langere termijn kansen voor het vergroten van de consumententevredenheid en -loyaliteit. Daarnaast biedt het innemen van gebruikte producten de producent mogelijkheden om informatie te verzamelen over de kwaliteit van het product en hoe de klant het product gebruikt. Deze informatie is zeer waardevol voor bijvoorbeeld R&D afdelingen voor het verbeteren van bestaande producten en het ontwerpen van nieuwe producten. Tevens gaat het hergebruiken van producten gepaard met kostenbesparingen omdat geretourneerde producten als secundaire toeleveringsbron dienen. Verder kunnen bedrijven voorloper worden op gebied van duurzaamheid door bovenop de verplichtingen die bestaande milieuwetgeving oplegt, zelf extra inspanningen te doen. Dit heeft een positief effect op het imago. Tenslotte kunnen schaalvoordelen worden bereikt door logistieke samenwerkingsverbanden binnen en tussen ketens.

Over het onderzoek
In het onderzoek staat enerzijds centraal hoe de samenwerkingsverbanden tussen ketenpartners georganiseerd en gemanaged dienen te worden. Anderzijds richt het onderzoek zich op het bepalen van de optimale route van ingezamelde producten door de retourketen. Hiervoor wordt een ‘Product Routing Algorithm’ (PRA) ontwikkeld. Dit is een slim systeem dat op basis van allerlei informatie de routering automatiseert. De onderzoekers van de Erasmus Universiteit en de Universiteit van Tilburg werken intensief samen met 12Return om zo’n instrument te ontwikkelen en bij Logitech in de praktijk te testen.

Betrokken partijen
Naast deze partijen zijn ook verladersorganisatie EVO en dienstverleners Spring Global Mail en PincVision betrokken. EVO participeert in onderzoeken als deze om de behoeften van haar achterban goed kenbaar te maken en om de resultaten van het onderzoek toepasbaar te maken voor haar leden. Het onderzoek wordt gefinancierd door Dinalog, Institute for Advanced Logistics en kent een looptijd van twee jaar.

*De diverse logistieke spelers bestaan uit EVO, Spring Global Mail en 12Return.