De financiële crisis heeft laten zien dat het funest is wanneer ondernemingen eenzijdig focussen op winstmaximalisatie. Leiders moeten niet langer streven naar een win-winsituatie maar naar een win-win-wínsituatie waar de maatschappij als geheel baat bij heeft, aldus Michael Jongeneel en Guido van de Wiel. Zij schreven het boek 8 essentiële stappen voor leiders van de toekomst dat bij uitgeverij Academic Service is verschenen.

De economie en de nieuwe generatie medewerkers vragen om een leiderschapsstijl die het vertrouwen van mens en maatschappij kan terugwinnen. De klassieke win-winsituatie is niet meer voldoende om succesvol te zijn. De leiders van de toekomst zullen grenzen moeten durven verleggen. Daarvoor is het nodig dat zij het zakelijke en het persoonlijke met elkaar verbinden, waardoor win-win-winsituaties worden gecreëerd.

Deze vorm van leiderschap vraagt om een gedragsverandering. De auteurs introduceren daartoe de term ‘iederliefde’, waarmee ze duidelijk maken dat hun ideeën verder gaan dan maatschappelijk verantwoord ondernemen alleen. Zij onderzoeken de vraag wat nu eigenlijk de bron is van alle keuzes die een leider maakt. De leider die vanuit iederliefde keuzes maakt, zal merken dat die uiteindelijk voor het geheel – direct betrokkenen, indirect betrokkenen en zichzelf – het beste zijn.
Else Bos (CEO PGGM) zegt hierover: ‘Ik denk dat dit boek ons kan helpen om tot de gedragsveranderingen te komen die van belang zijn om het vertrouwen echt terug te winnen.’

De auteurs beschrijven in acht concrete stappen het pad naar deze nieuwe leiderschapsstijl. Om theorie en praktijk dichter bij elkaar te brengen, wisselen ze de hoofdstukken af met een doorlopende case met daarin Jongeneels ervaringen als COO bij Triodos Bank NV. Ook staan er (reflectieve) oefeningen in het boek waar de lezer zelf mee aan de slag kan.

Michael Jongeneel heeft jarenlang bij McKinsey gewerkt en is nu algemeen directeur van Triodos Investment Management BV. Verder is hij onder meer toezichthouder bij Zuwe Hofpoort ziekenhuis, commissaris bij Sustainalytics en lid van de denktank Worldconnectors.

Guido van de Wiel, in 2010, 2012 en 2013 genomineerd voor de Trendwatcher Of The Year Award, is eigenaar van Wheel Productions. Daarnaast is hij hoofdredacteur van het platform www.duurzaamnieuworganiseren.nl en vaste coach bij Rotterdam School of Management.

Bestel het boek hier online via Bol.com